Midt i bråket med juks og lovbrudd i asfaltmarkedet faller det ikke i god jord hos Trond Giskes kolleger på Stortinget at staten selger seg helt ut av bransjen.
Les alt om: Prissamarbeid i asfaltbransjen
Spesielt ikke når det skjer uten at de får beskjed på forhånd.
– Salget kom veldig overraskende på transportkomiteen, og jeg hadde ikke hørt om det noen andre steder heller. Det mener jeg var uheldig, sier medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Janne Sjelmo Nordås fra Senterpartiet.
Hun og flere andre politikere reagerer på at staten ikke lenger skal ha noe asfaltselskap. I 2003 ble produksjonsvirksomheten av Statens vegvesen skilt ut i selskapet Mesta. Målet var at virksomheten skulle fortsette å være statlig eid, men drive i konkurranse på lik linje med de private aktørene
Solgt rett før jul
Like før jul i fjor ble det derimot undertegnet en avtale om at Mesta Industri, den delen av selskapet som driver med asfalt, skulle selges for 120 millioner kroner til finske Lemminkäinen. Et finsk konsern som hittil har vært den tredje største private asfaltaktøren i Norge.
Eneste eier i Mesta er Næringsdepartementet og statsråd der er Trond Giske fra Arbeiderpartiet.
At han ikke informerte sine regjeringskolleger og Stortinget om salget reagerer også Hallgeir Langeland i SV på:
– Det var veldig få på Stortinget som visste om dette salget i det hele tatt. Til og med samferdselsministeren sa at hun ikke hadde hørt om det, sier Langeland som sitter i transportkomiteen sammen med Nordås.
Både Langeland og Nordås er opptatt av hva salget kan ha å si for en bransje som har fått et juskestempel den siste tiden. I slutten av januar stod en tidligere distriktssjef i Kolo Veidekke fram i media og fortalte hvordan han hadde drevet utstrakt ulovlig prissamarbeid med hovedkonkurrenten NCC Roads i Midt-Norge.
Les også:
Les også:
– I en så viktig sak som dreier seg om utsalg av offentlig virksomhet i asfaltbransjen burde den vært tatt opp politisk, sier Langeland til NRK.
Han mener staten burde beholdt eierskapet i asfaltvirksomheten av Mesta for å fortsatt ha en offentlig påvirkning i bransjen.
– Når vi har juks i asfaltbransjen må ikke det offentlige ved Mesta selge seg ut. Da må de absolutt være dere for å kontrollere de andre på pris, og for å drive sin asfaltvirksomhet, sier Langeland.
Les også:
SVs mann i transportkomiteen får støtte fra sin kollega i Senterpartiet.
– Klokt med korrektiv til selskaper som granskes for lovbrudd
Janne Sjelmo Nordås mener Mesta som offentlig eid asfaltaktør er med på å både sikre konkurranse og gi innsyn i prising.
– Jeg tror det er klokt å sikre at vi har en egenproduksjon inne asfalt som er et korrektiv i forhold til Veidekke og de andre aktørene som nå granskes, sier Senterparti-politikeren.
Selv om salgsavtalen egentlig allerede er signert av selskapene mener begge politikerne at man må vurdere å se på salget på nytt.
Hvis det ikke stoppes er det nå bare Konkurransetilsynets godkjenning av at det ikke ødelegger konkurransesituasjonen i markedet som gjenstår.
Selv om Langeland ikke likte at han ble holdt utenfor, er han nå opptatt av å selv gjøre noe for å endre utfallet.
– Nå er jeg opptatt av å se framover. Da mener jeg vi skal stoppe dette salget, og ikke vente på Konkurransetilsynet. Vi trenger Mesta, og vi trenger en kontrollør i asfaltbransjen som Mesta kan være, konstaterer SV-politikeren.
Alvorlig med prissamarbeid, men Mesta bestemmer selv
NRK har vært i kontakt med Næringsdepartementet der Trond Giske er statsråd. De viser til styret i Mesta for spørmål om salget.
Det har ikke lyktes å komme i kontakt med styreleder Børge Brende om saken, men tidligere har statssekretær Rikke Lind uttalt at det er opp til Mesta å styre og bestemme hva de skal selge.
Lind har overfor NRK uttrykt at hun setter sin lit til Konkurransetilsynet, som hun mener ser til at det fremdeles blir sunn konkurranse i veisektoren.
– Det er ikke bra at det blir avdekket prissamarbeid. Det må vi slå hardt ned på, noe Konkurransetilsynet også gjør, svarte Lind da Mesta-salget ble gjenstand for spørsmål i januar.