Edle Sogne-Møller og Lars Astrup i Stavanger er i streik. De to lærerne nyter vårsolen mens de står streikevakt. En gang var det slik at det å streike innebar høy økonomisk risiko for dem som streiket, men de ulike forbundene har så mye penger at streikekassene nesten renner over.
– Det blir ingen forskjell på det vi får ellers i lønn, sier Sogne-Møller.
– Vi får jo streikebidrag fra Unio som tilsvarer det vi ville fått utbetalt i lønn, så vi taper ingenting på å streike, legger Lars Astrup til.
- LES OGSÅ: Hackerangrep mot Unio sine nettsider
Store tap for bedrifter
De streikende kan holde ut lenge økonomisk. Samtidig er det derimot mange bedrifter som regner med store tap som følge av streiken.
– Vi har jobbet og slitt i hele vinter, og når vi så kommer til sommersesongen og skal høste fruktene av det vi har investert, så lammes vi av at losbåtførerne ikke gjør jobben sin. Det er urimelig, sier administrerende direktør i European Cruise service, Arthur Kordt til NRK 1. pinsedag.
Cruisepassasjerer må sette seg på bussen på grunn av streikende losbåtførere. Cruisetrafikken aner ikke hvor mye penger næringen vil tape, og de som har brukt sparepengene sine på å oppleve norskekysten er irriterte.
– Vi kom til Oslo, det kostet mye penger, og så må vi ta buss, sier cruisepassasjer Diana Garbavy.
– Arbeidsgiver har ansvar
Cruisernæringen forbereder seg nå på et kjempetap. Stengte barnehagen fører til at mange ikke får jobbet, og snart rammes Statoil og dermed oljeinntektene av streiken.
- LES OGSÅ: Streiken kan føre til flykaos
I Stavanger sier de to streikende lærerne som har streikebidrag tilsvarende lønn at det er arbeidsgiver som må ta ansvar for at uskyldige tredjeparter rammes.
– Det må arbeidsgiver ta ansvar for. Det er de som har kastet oss ut i en streik og da er dette en av konsekvensene, sier Astrup.