Strakstiltak er likevel allerede gjennomført av flyselskapene. Kato Air, som ble rammet at økseangrepet i går, vil bare tillate kontrollert håndbagasje i kabinen, og Widerøe stenger med umiddelbar virkning døra mellom cockpit og kabin og holder den lukket under hele flyreisen.
Bakgrunnen for strakstiltakene er at en 34 år gammel mann fra Algerie, som har fått avslag på sin asylsøknad, gikk amok om bord i et fly fra Kato Air under innflyging til Bodø i går formiddag.
Med øks skadet han flyets to piloter, og flyet var bare sekunder fra å styrte fra vel 30 meters høyde.
I kveld
Først i kveld blir det kjent hvilke pålegg Luftfartstilsynet vil gi Avinor for å bedre sikkerheten på kortbaneflyplassene, men manuell kontroll av de reisende ved bruk av kroppsvisitering og bruk av håndholdt detektor kan komme på tale.
Det kan også bli aktuelt at bakkemannskapene kontrollerer passasjerenes eventuelle bagasje.
Men flyselskapet Kato Air vil ikke vente på hva myndighetene bestemmer seg for og innfører egne strakstiltak for å bedre sikkerheten. Flyselskapet tillater dermed ikke lenger at passasjerene tar med seg håndbagasje inn i flyet. All håndbagasje skal plasseres i flyets lasterom, og bare kontrollert håndbagasje blir tillatt i kabinen, opplyser selskapet.
Lukker døren
Widerøe har storparten av all trafikk på landets regionale flyplasser, og har lenge praktisert å holde døren mellom pilotene og passasjerene åpen. På denne måte har pilotene kunnet følge med bakover, og passasjerene har hatt muligheter for å se pilotene i arbeid.
Dette er det med øyeblikkelig virkning satt bom for, og døren skal fra nå av holdes lukket under hele flyturen,
opplyser informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe.
Widerøe trafikkerer foruten de regionale flyplassene også stamflyplasser som Gardermoen, Flesland, Værnes og Bodø. Her er det rutinemessig kontroll av passasjerer og deres reise- og håndbagasje.