Hopp til innhold

Store problemer i Telenors mobilnett – løst etter to timer

Kunder over hele landet opplevde torsdag kveld store problemer med Telenors mobilnett i over to timer. Nødetatene valgte å gå ut med info i tilfelle noen var i nød uten dekning.

Telenor mobilnett - feilmelding 30. oktober 2014

Bjørn Amundsen

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Ifølge dekningsdirektør Bjørn Amundsen skal feilen ha vart siden rundt klokken 19.20, og dermed har tusenvis av mobilkunder landet rundt vært uten fungerende mobil i over to timer.

I ei pressemelding like før klokken 21 meldte Telenor at selskapet har satt kriseledelse for å håndtere situasjonen.

De opplyser også at feilen ser ut til å ligge i en sentral server. Feilen skal være funnet rundt to timer etter at kundene merket de første problemene, og det jobbes med å løse problemene.

Like etter klokken 21.30 melder Telenor at feilen skal være løst.

– Om kort tid vil samtlige abonnenter ha normal dekning, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor til NRK.

Beklager feil som ikke skal skje

Ifølge dekningsdirektøren kobles kundene nå inn område for område. Amundsen har dog ennå ikke konkret informasjon om hva feilen skyldtes.

Kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri forteller torsdag kveld til NRK at det som forårsaket feilen var en oppgradering som gikk galt.

– Vi fant ganske raskt ut hvor feilen lå, og det viste seg at det var en oppgradering av en database som hadde gått galt. Da vi hadde funnet feilen startet vi retting, sier hun.

Telenors kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri forteller hvorfor mange Telenor-kunder var uten fungerende mobildekning og beklager på vegne av selskapet.

Torild Uribarri i Telenor forklarer hva som gikk galt, og beklager veldig til alle selskapets kunder.

Telenor beklager likevel veldig til alle kundene som har opplevd trøbbel i over to timer.

– Vi beklager på det sterkeste de ulempene som feilsituasjonen har medført for våre kunder. Dette er en feilsituasjon som ikke skal skje, vi skal nå gå gjennom våre rutiner for å sikre at lignende feilsituasjon ikke skjer igjen, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge i ei pressemelding.

Selskapet opplyser like etter klokken 22 at feilen skyldtes en oppdatering i nettet som feilet:

Laster Twitter-innhold

Ulike problemer for kunder over hele landet

Feilen kunne torsdag merkes på forskjellige vis for kundene landet rundt ifølge teleselskapet.

– For kundene betyr feilen at noen ikke får tilgang til nettet. Noen kunder får tilgang til nettet, og ser det ser ut til at de får ringt til fasttelefon og til andre operatører, skriver Telenor.

NRK forsøkte lenge å komme i kontakt med dekningsdirektøren og Telenors pressekontakter, men kom en stund ikke gjennom på noen av telefonnumrene.

Etter en del tid fikk NRK tak i dekningsdirektøren, som kunne si at han ennå ikke visste hvor stort omfanget er. Han hører om problemer fra sør til nord, men understreker at noen samtaler kommer gjennom som samtalen han hadde med NRK.

– Jeg kan bekrefte at vi har en feil i mobilnettet. Feilen rammer primært kontakt mellom mobiler i vårt nett, eller de som forsøker å ringe dem. Omfanget vet vi dessverre ikke helt, sier Amundsen til NRK.

– Vet dere noe om årsaken?

– Nei, jeg fikk en melding om dette klokken 19.20. Nå holder vi på med å gjøre en analyse av hvor omfattende dette er. Så jeg vet heller ikke hvor lenge det vil vare, sier dekningsdirektøren.

Selskapet virker å i stor grad henvise sine frustrerte kunder til Facebook for siste oppdaterte status.

Der skriver de dette:

Politiet: Ta ut SIM-kortet

Politiet sa til NRK at det ikke virker som om telefonsystemene på selve operasjonssentralene ble rammet.

Det samme melder Telenor selv.

– Vi har ingen indikasjoner på feil i fastnett eller med nødnummer, skriver de i ei pressemelding like før klokken 21 torsdag kveld.

Dermed kan alle andre telefoner enn mobiler med Telenor-dekning nå fram til politiet.

For personer med Telenor-mobil har de et klart råd om de er i nød.

– Ta ut SIM-kortet av telefonen. Da kan du ringe 112 selv om du ikke har kontakt med Telenor, sier operasjonsleder Tor Grøttum i Oslo politidistrikt til NRK.

Brukere av smarttelefoner kan ofte også få til det samme uten å ta ut telefonen ved å restarte mobilen og trykke avbryt i stedet for å taste PIN-koden ved oppstart.

Han forteller at de ikke helt vet omfanget av hvor mange som ikke får tak i politiet, men bekrefter at de vet om personer som har slitt med det.

– Vi har fått gjennom telefoner der personen hadde tatt ut SIM-kortet. Så vi går tydelig ut med det budskapet, sier Grøttum.

AKTUELT NÅ