Tollvesenet har beslaglagt en rekke biler som er manipulert hittil i år. Det siste året har det vært en markant økning sammenlignet med tidligere år.
95 prosent av bilene som blir stoppet av Tollvesenet og er fulle av smuglersprit på Svinesund er fikset på og stivet opp.
– Absolutt en stor økning
Det første halvåret av 2016 har Tollvesenet sett at de som driver med organisert smugling stadig oftere spesialbygger biler til å effektivisere smuglingen. Ifølge Tollvesenet er mange av de ombygde bilene varebiler som har stor lasteplass, men også mindre personbiler blir modifisert.
– Det har absolutt vært en stor økning, og vi ser en trend som har utviklet seg voldsomt raskt, sier seksjonssjef i Tollvesenet Wenche Fredriksen til NRK.
Tollvesenet har ikke konkrete tall, men ser at det er en stor økning i 2016. Økningen av beslaglagte smuglerbiler er stor og hittil i år er det tatt 20.000 liter mer alkohol enn på samme tid i fjor på Svinesund.
– Vi har kontrollert mellom 300 til 400 biler og gjort flere hundre beslag i år. Det er nærmest blitt vanlig at de som driver med organisert smugling manipulerer bilene, forteller Fredriksen.
– Livsfarlig å kjøre
Hun forteller til NRK at bilene ofte er bygget om slik at de tar mest mulig overvekt. For å skjule at bilen er overlastet er det vanlig å stive opp fjæringene, som gjør kjøreegenskapene uforutsigbare og livsfarlige.
– De er livsfarlig å kjøre med alt de har lastet opp, ofte er de 100 prosent overlastet med hvert fall et tonn, noen ganger to tonn, sier Fredriksen.
Ifølge Tollvesenet får bak- og forakslinger unaturlig stor belastning, som kan føre til at oppheng, bærekuler, bærebruer, støtdempere og fôringer ryker. I tillegg blir bremselengden vesentlig lengre, og ved en unnamanøver kan bilen oppføre seg unormalt, få sladd eller velte.
– Vi har opplevd at bilene har kjørt av veien når vi forsøker å stoppe dem, forteller seksjonssjefen i Tollvesenet.
– Bilen vil være som en murstein på veien
Tidligere år stoppet UP, lokalt politi og tollvesenet på Svinesund seks biler med 7650 liter øl, 1000 liter brennevin og 67.000 sigaretter. Bilene var stivet opp for å hindre at man skulle sa at den var tungt lastet.
– Med så stor overvekt vil bilen være som en murstein på veien, ifølge distriktsleder i Utrykningspolitiet for Øst Stein Olaf Røberg.
Norges Automobil-Forbund (NAF) sier at biler som har fått fjæringene manipulert er like farlige – om ikke farligere – på veien når lasten er fjernet.