NRK Meny
Normal

Mote mot kreft

I kveld kommer Lyn-spillernes fotballshorts og trøye av for andre gang. Fotballspillerne skal nok en gang kle seg moterikt for kreftens skyld.

Nora Farah

Nora Farah er godt kjent blant norske kjendiser. Vendela Kirsebom Thommessen har tidligere gått modell for Nora Farah.

Foto: Heiko Junge / Scanpix

Det er den norske designeren Nora Farahs årlige moteshow som er begivenheten, og arrangeres i år til inntekt for Rosa sløyfeaksjonen 2008.

Det er neste sesongs høst- og vinterkolleksjon som hun skal vise frem klokken 20.30 i Oslo i kveld. Nora Farah har også donert tre kreasjoner som skal auksjoneres bort til inntekt for brystkreftsaken.

Norah Farah mot kreft

Norah Farah er en norsk designer med utdannelse fra moteskolen Esmod i Paris. Hun har jobbet for ulike motehus i Paris og designet unike plagg under navnet «Nora Farah» siden 1991. Designeren har også designet for flere merker i inn- og utland, blant annet det norske «Ricco Vero». De siste to og et halvt årene har hun også designet sin egen Prêt à Porter-kolleksjon.

Thomasz Sokolowski, Lyn

Lyn møtte Rosenborg på Ullevål stadion i hvite og rosa fotballtrøyer denne måneden.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Tre rosa kjoler verdt minst 60.000 kroner er donert til kreftforeningen.

- For min del er dette en veldig positiv og viktig kampanje som jeg ønsker å støtte. Jeg kjenner mange rundt meg som er rammet av kreft, og synes det er viktig at alle bidrar med det de kan, sier Farah.

Det er rosa kjoler med store sløyfer som kommer til å gå catwalken i kveld.

- Jeg ønsker å få fram det aktive og sensuelle i kvinnen, og det er det som kommer til å prege årets moteshow, sier hun.

I kveld skal, blant annet, Vibeke Klemetsen, Synnøve Skarbø og Henriette Bruusgaard gå modell for Nora Farah – etterfulgt av Lyn-spillere.

Lyn-spillerne har tidligere denne måneden møtt Rosenborg på Ullevål stadion i hvite og rosa fotballtrøyer for å vekke oppmerksomhet om aksjonen.

Flere kjendiser støtter

Rosa sløyfe, eller Pink ribbon, har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. En av de første frontfigurene var Evelyn Lauder i kosmetikkselskapet Estée Lauder.

Rosa sløyfen

Rosa Sløyfe kampanjen startet allerede 1.oktober i år.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse for å øke kunnskapen om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning, ifølge kreftforeningen i Norge. Målet med Rosa sløyfe-aksjonen 2008 er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning.

Les mer: Rosa Sløyfe landet rundt

Ifølge Terje Mosnesset ved kreftforeningen kommer de største inntektene i år fra ulike sponsorer. Men også kjendiser har bidratt til mye medieoppmerksomhet rundt kampanjen.

- Vi har fått mye presseoppmerksomhet, og tror at vi i år kommer til å samle inn mer penger enn i fjor, sier han.

Han synes at bidrag som Nora Farahs er gode i kampen mot kreft, og at de 250 kronene som det koster for å komme på showet, kommer godt med til kampanjen.

Les mer på Kreftforeningens hjemmesider

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger