NRK Meny
Normal

Stenger SMS-tjeneste

Aspiro har stengt «sms24hours» permanent, etter å ha mottatt gjentattte klager fra forbrukere. De klager på å ha blitt belastet for uønskede reklamemeldinger fra fra sms-tjenesten.

SMS

Mobiltjenesten «sms24hours» er stengt for å ha brutt markedsføringsloven.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

I februar mottok Forbrukerrådet og Aspiro flere klager på den norske tjenesten «sms24hours» som sendte ut sms-reklame til forbrukere og krevde betaling for disse.

Som følge av de mange klagene, ble tjenesten stengt av operatørene. Selskapet foretok deretter endringer og tjenesten ble gjenåpnet.

LES: Stjeler via SMS

LES: SMS kostet nær hundrelappen

Denne uken har både Forbrukerombudet og Aspiro, selskapet som eier kortnummeret som «sms24hours» bruker, mottatt flere klager, står det i en pressemelding fra Forbrukerombudet.

Klagene går ut på at forbrukere igjen har blitt fakturert for sms-reklame uten at de har samtykket i å motta slike meldinger.

Tror ikke det var en glipp

Selskapet klarte tidligere ikke å dokumentere at forbrukerne som hadde klaget i saken hadde samtykket til å motta overtaksert sms-reklame. Selskapet skyldte i stedet på at sms-utsendelsene var feilregistreringer.

Verken Forbrukerombudet, Aspiro eller teleoperatørene tror på påstanden om at dette var en glipp fra selskapets side. Tjenesten er nå blitt permanent stengt av Aspiro.

Kommikasjonssjef i Aspiro, Kristin Eldnes, forklarer hvorfor de har valgt å stenge tjenesten permanent.

– Da vi stengte tjeneste første gangen, klarte firmaet å rette opp noen av feilene. Derfor åpnet vi tjenesten igjen. Men firmaet har brutt lover og reglementer gjentatte ganger, sier Eldnes

Ida Otterstad

Juridisk rådgiver i forbrukerombudet Ida Otterstad sier «sms24hours» har brutt flere lover, blant annet markedsføringsloven.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun / Forbrukerombudet

Ifølge juridisk rådgiver i forbrukerombudet, Ida Otterstad, har firmaet brutt flere lover og regler, blant annet markedsføringsavtalen.

Skylder på ansatte i India

Mads Ugland fra «sms24hours» sier til NRK at han forstår godt hvorfor Aspiro har valgt å stenge deres mobiltjeneste. Han sier at glippen skyldes deres ansatte i utlandet.

– To av de personene som jobber med det tekniske i India gjorde ikke jobben sin ordentlig, sier Ugland til NRK.

LES: SMS kostet nær hundrelappen

LES: Har du fått denne SMS-en?

Vil fortsette å levere tjenester

Men Ugland forstår ikke hvorfor Aspiro og Forbrukerrådet ikke tror på at dette var en glipp fra selskapets side.

– Tror Aspiro at dette var et ran? Jeg kan ikke forstå at de tror vi gjorde dette med hensikt, sier Ugland.

Ugland sier at «sms24hours» vil fortsette å levere sms-tjenester, selv om Aspiro har stengt tjenesten.

De satser på å kjøpe kostnummer og tjenester fra andre selskaper. Hvilket selskap det er snakk om, vet de ikke ennå, sier Ugland.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger