I en stue på Nesodden sitter Snorre Synnestvedt sammen med sine tre barn som alle går på Steinerskolen.
Da hans to døtre gikk i femte klasse, gjorde han som mange andre steinerskoleforeldre på Nesodden gjør – søkte om fritak fra den nasjonale prøvene.
– De hadde ikke lært det de skulle testes på i de nasjonale prøvene. Dermed ville bare ha blitt en dårlig opplevelse for barna og testresultatene ville hatt liten verdi for myndighetene, sier Synnestvedt.
- LES OGSÅ:
20 av 27 elever var borte
Mange andre foreldrene gjorde som ham, viser en ny tilsynsrapport fra Utdanningsdirektoratet.
I den går det frem at 20 av 27 femteklassinger ved Rudolf Steinerskolen Nesodden ikke gjennomførte testene i 2013. Det på tross av at det bare er barn med spesialundervisning eller spesiell språkundervisning som etter loven har rett til fritak.
Ved samtlige seks Steinerskoler som Utdanningsdirektoratet kontrollerte i fjor høst var regelverket om nasjonale prøver brutt.
Gråter når de får prøven
Steinerkoleforbundet har lenge jobbet for å få fritak fra de nasjonale prøvene, uten å lykkes.
Daglig leder ved Rudolf Steinerskolen Nesodden, Ida Talos, mener det er dårlig gjort å tvinge elevene ved skolen til å ta prøvene.
– Vi vet det er elever som selv har ønsket å ta prøven som har møtt opp og fått utdelt prøven. Og så blir det så tydelig at dette får de ikke til. Så blir de veldig lei seg. Noen begynner å gråte og må gå ut, sier hun.
Ikke redd for å tape ansikt
Årsaken er at elevene på Steinerskolen ikke følger samme lærerplan og ikke har samme progresjon som elevene i den offentlige skolen, sier Talos.
– Våre femteklassinger har ikke hatt data. Det vi har hatt i matematikk er fordypning i temaer som gangetabellen, mål og vekt. Brøk kommer ikke før senere i femte klasse.
– Er du redd for at testen skal avsløre et for stort sprik mellom steinerskoleelever og andre?
– Nei. Vi kunne godt ha tatt en test, men da måtte den vært basert på det våre elever har lært, og den lærerplanen som vi har fått godkjent fra departementet. Etter tiendeklasse vet vi at våre elever er jevngode med dem som går i offentlig skole.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Sendte ut brev
Rapporten fra Utdanningsdirektoratet viser at flere av elevene som ikke tok prøven var til stede på skolen når prøven skulle gjennomføres. De som ikke var til stede fikk ikke tilbud om å ta den senere.
Seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet, Anna Beskow, sier elevene går glipp av en viktig tilbakemelding når de ikke gjennomfører prøvene.
– Nasjonale prøver er viktige som for den enkelte eleven som en midtveisevaluering, og for skolen for å si om elevene har de grunnleggende ferdighetene i norsk, engelsk og regning som de skal ha.
Steinerskolen på Nesodden sendte ut et brev på forhånd der de informerte om at foreldrene hadde «rett til å holde barna utenfor prøven». Det er feil, påpeker Utdanningsdirektoratet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Alvorlig
Skolepolitisk talsmann i Høyre, Henrik Asheim, mener det er svært alvorlig at mange elever på Steinerskolene ikke får tatt de nasjonale prøvene.
– Det er strenge regler for hvem som kan fritas. Grunnen til det er at dette skal vi gjøre for å kartlegge at skolene lærer bort grunnleggende ferdigheter til barna våre.
– Burde Steinerskolen endre lærerplanen sin?
– Nasjonale prøver kartlegger ikke om man oppfyller lærerplanen, men om elevene har lært grunnleggende ferdigheter. Uansett når de velger å introdusere for eksempel brøk så skal barna lære grunnleggende lese- og skriveferdigheter. Så kan jeg være åpen for at de kan ha nasjonale prøver på annet tidspunkt i skoleåret, sier Asheim.
Kan ikke tvinge barna
Steinerskolene kan ikke tvinge barna å ta testene dersom foreldrene ikke. Foreldrene kan klage på skolens vedtak om at eleven skal ta testen. Saken avgjøres da hos Fylkesmannen – ofte lenge etter at testdagen har vært.
– Det er et stort dilemma. Jeg kan ikke ta disse barna i hånden og si at nå skal du bli med meg og ta en prøve når de vet at mamma og pappa har sagt at de ikke skal ta den prøven. Skal jeg si da at det skal du, fordi det har Utdanningsdirektoratet bestemt? sier Ida Talos.
Lærer det de skal
På Nesodden er pappa Snorre Synnestvedt overbevist om at hans barn lærer det de skal – til slutt. Han frykter at testene kan føre til at det blir mer fokus på å evaluere enn å lære.
– Tenker du at det også kan være et faresignal at femteklassinger fra Steinerskolen ikke kan svare på spørsmålene i testene?
– Nei. De lærer det de skal, men i en annen rekkefølge. Det er jo litt av den pakka du kjøper når du går på Steinerskolen. Dersom regjeringen ønsker friskoler må den også akseptere undervisningsopplegget på disse skolene.
- LES OGSÅ: