NRK Meny
Normal

Statoil og partnere investerer 20 milliarder kroner på gamle oljefelt

Gammelt oljefelt får nytt liv - nyinvesteringene til Statoil og partnerne er verdt 20 milliarder kroner.

Njord A-plattformen

FREMDELES EN FREMTID: For Njord A-plattformen

Foto: May-Helen Rolfsnes

Egentlig skulle alt liv være over for Njordfeltet i Norskehavet allerede for fire år siden.

Da Statoil leverte plan for utbygging og drift for Njord-utbyggingen for over 20 år siden, anslo de at feltet ville vært nedstengt i 2013.

Men ny teknologi og prosjektforbedringer utløser nå nye investeringer på det gamle Njord-feltet og de nye Bauge-feltene i Norskehavet. I dag leverer Statoil på vegne av lisenspartnerne planene for utbyggingene til olje- og energiminister Terje Søviknes (FrP).

Les også: Storkontrakt betyr 3000 årsverk til Vestlandet

– Hadde vært vill jubel på land

Og FrP-statsråden, han mener investeringen er formidabel.

– Hadde disse 20 milliardene vært på fastlandet, så hadde det vært vill jubel og ekstremt mye oppmerksomhet. Men 20 milliarder er også mye på norsk sokkel. Dette gir store muligheter for leverandørindustrien og sysselsettingen, sier Søviknes på dagens pressekonferanse.

– Vi ser nå muligheter for å skape betydelige verdier i 20 nye år på Njord, sier Statoils konserndirektør, Margareth Øvrum.

Les også: Tror milliardkontrakten vil skape tusenvis av ekstra arbeidsplasser

Njord størst

Det er endret plan for utbygging og drift av Njord-feltet og plan for utbygging og drift av det nye Bauge-feltet som blir levert til norske myndigheter i dag. Investeringene i begge feltene utgjør til sammen 19, 8 milliarder kroner (Njord 15,7 milliarder kroner og Bauge 4,1 milliarder kroner).

– Njord og Bauge-utbyggingene innebærer nye muligheter for leverandørindustrien. Både Njord A-plattformen og lagerskipet Njord Bravo skal oppgraderes, sier Øvrum.

I tillegg ønsker partnerne å bygge ut et nytt undervannsanlegg, bore nye brønner, og å gjennomføre omfattende marine operasjoner.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger