NRK har i en tidligere versjon av artikkelen skrevet at«norsk vannkraft skal drive tyske tog», men ifølge Statkraft er det ikke riktig.
Oppdatering kl.12.42 10.08.2022: Vi har etter første publisering lagt til opplysninger i saken om at avtalen mellom Statkraft og Deutsche Bahn ble kjent gjennom en pressemelding for ett år siden og at dette dreier seg om en finansiell avtale.
Det var i fjor at Statkraft inngikk en avtale med Deutsche Bahn om å levere 190 gigawatt strøm til det tyske togselskapet. Avtalen gjelder i 10 år fra 2023.
I en pressemelding skrev Deutsche Bahn i fjor at kraften kommer fra Mågeli vannkraftverk i Hardanger. Men strømmen kommer ikke herfra, sier pressekontakt i selskapet, Knut Fjerdingstad.
– Dette er opprinnelsesgarantier, som er veldig vanlig i europeiske land. Rent fysisk kommer ikke strømmen akkurat fra dette kraftverket. Men når vi kjøper kraft for dem, så garanterer vi at det kommer fra fornybar kraftproduksjon, sier pressekontakt i Statkraft, Knut Fjerdingstad.
– Påvirker ikke kraftbalansen
Ifølge Statkraft påvirker avtalen dermed ikke kraftbalansen i Norge.
– Vi har kjøpt inn kraft til Deutsche Bahn som vi garanterer er fornybar. Men de fysiske elektronene kommer jo fra deres nærmeste kraftverk, sier Fjerdingstad.
– Men hvorfor skriver DB at strømmen vil komme fra et konkret kraftverk i Hardanger, hvis det ikke stemmer?
– Det vet jeg faktisk ikke, og jeg kan godt forstå at det er forvirrende, sier Knut Fjerdingstad.
Ifølge Deutsche Bahn er det utenlandskabelen Nordlink mellom Tyskland og Norge som gjør det mulig for det tyske togselskapet å kjøpe denne fornybare strømmen. Kabelen kom i drift i april i fjor.
– Kutter utslipp
Fra neste år kan disse togene gå på vannkraft fra Hardanger. DBs tog hadde 4,8 milliarder passasjerer i 2019.
Foto: MARIO VEDDER / AFPDeutsche Bahn er opptatt av at den fornybare strømmen gjør at de kutter utslipp av 146.000 tonn Co₂ i året sammenlignet med å bruke kullkraft.
Det tyske transportselskapet får nå 61 prosent av strømmen sin fra fornybare kilder. Målet er at 100 prosent av strømmen til å drive togene skal være fornybar innen 2038.
.