Staten selger resten av SAS-aksjene: – Usikkert om de har en kjøper

Den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet, selger sine resterende 37.800.000 aksjer i SAS. BI-førsteamanuensis Espen Andersen er ikke sikker på om staten har en kjøper klar allerede.

Rullebanen i Bodø med nytt dekke. Bodø lufthavn

SELGER SEG UT: Nærings- og fiskeridepartementet bekrefter at den norske stat selger sine resterende aksjer i flyselskapet SAS.

Foto: Niklas Aune Johnsen / NRK

Det bekrefter Nærings- og fiskeridepartementet i en børsmelding på sine hjemmesider. Det var E24 som meldte om salget først. I meldingen annonserer staten en intensjon om å selge inntil 37.800.000 ordinære aksjer i flyselskapet.

Aksjene staten besitter tilsvarer omtrent 9,88 prosent av det totale antallet ordinære aksjer i SAS.

Ventet på opptur

«Transaksjonen bekrefter tidligere kommunikasjon fra regjeringen om at den norske stat ikke lenger er en langsiktig eier av SAS», heter det videre.

Stortinget fornyet sist fullmakten til å selge aksjer i nasjonalbudsjettet for 2018. Regjeringen har i sju år hatt fullmakt fra Stortinget til å selge seg helt ut av SAS. Men selskapet har i flere år hatt sterk motvind, noe som ville gitt lite gevinst ved et eventuelt sagt.

Men den siste tiden har SAS-aksjen hatt en oppsving, og analytikere NRK snakket med i mars sa da at de forventet at staten kom til å selge seg ut snarlig.

Statsminister Erna Solberg sier til NRK at hun antar at salget ikke kommer til å få konsekvenser for SAS som flyselskap.

Solberg: – Får ingen konsekvenser for SAS

Statsminister Erna Solberg sier til NRK at et SAS-salg har ligget i kortene lenge.

– Regjeringen har hatt fullmakt til å gjøre dette lenge. Det er andre som ønsker i investere, og det er et poeng når Stortinget så tydelig har sagt at vi ikke skal drive med mer kapitalinnsprøytning, at vi rett og slett overlater eierskapet til andre.

Solberg ønsker ikke å kommentere om en kjøper allerede er på plass, og viser til at dette er børssensitiv informasjon. På spørsmål om hvilke konsekvenser et salg får for SAS, sier Solberg at hun regner med at det ikke blir noen.

– Jeg antar at det ikke får konsekvenser for SAS som flyselskap. Reiserutene og det de gjør i Norge er lønnsomme for SAS, så det kommer de til å fortsette med.

BI-førsteamanuensis Espen Andersen er usikker på om staten har en kjøper for SAS-aksjene.

BI-ekspert Espen Andersen mener det ikke virker som staten har en kjøper klar.

– Trolig ikke funnet annet flyselskap

Ifølge meldingen er minimumsordren satt til det antallet aksjer som tilsvarer en samlet kjøpesum i svenske kroner tilsvarende 100.000 euro. Espen Andersen er førsteamanuensis ved Institutt for strategi og entreprenørskap ved Handelshøyskolen BI. Han sier det er vanskelig å si om den norske stat har en kjøper, eller ikke, og viser til at børsmeldingen kom brått.

– Det legges ut med et minimum på 100.000 euro, noe som kan tyde på at det er små kjøpere. Antagelig har de ikke funnet en industriell investor, altså et annet flyselskap, sier Andersen.

Petter Førde, leder Norsk Pilotunion

Petter Førde i pilotforeningen i Parat luftfart mener det er viktig at staten selger til en seriøs og langsiktig eier.

Foto: Astri Husø / NRK

Han påpeker at det pågår en konsolidering i europeisk luftfartsbransje, altså at flere selskaper slår seg sammen, og viser til budene som har kommet på Norwegian. BI-eksperten tror Erna Solberg har sine ord i behold, når hun sier at salget får lite konsekvenser for flyselskapet.

– Solberg sier det ikke får noen konsekvenser for SAS, og for passasjerene tror jeg det er helt riktig. Den eneste strategiske investoren som er igjen, tror jeg er den danske staten. De er igjen, fordi de er interessert i å bevare så mye trafikk som mulig på Kastrup, som er et knutepunkt for København og Malmö.

– Må finne en seriøs eier

Anneli Nyberg er leder SAS Norge kabinforening, som har om lag 500 medlemmer. Hun sier salget ikke var uventet.

– De har signalisert dette i mange år. Det har nok også preget hvordan de har forvaltet eierskapet i SAS. Det ville være fint om vi nå kan eiere som vil satse på oss og videreutvikle oss. Mitt inntrykk er at den norske staten har vært passiv i sitt eierskap i SAS, sier Nyberg til NRK.

Petter Førde, leder for pilotforeningen i Parat luftfart, er heller ikke overrasket over salgsmeldingen.

– At staten har villet selge seg ut, har vært kjent lenge. Det vi er opptatt av er at de selger til en seriøs og langsiktig eier, slik at SAS blir ivaretatt som et godt og forutsigbart flyselskap med trygge arbeidsplasser både i Norge og resten av Skandinavia, sier Petter Førde, leder for pilotforeningen i Parat luftfart.

SAS vil ikke kommentere

På spørsmål om hvorfor salget kommer nå, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i

Røe Isaksen

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Foto: Kirsti Kringstad / NRK

likhet med Solberg at regjeringen lenge har vært tydelig på at staten ikke kom til å være en langsiktig eier av SAS.

– Stortinget har i flere omganger gitt regjeringen fullmakt til å selge seg ut av selskapet. Den fullmakten planlegger vi nå å benytte oss av. Fordi prosessen pågår nå, kan vi ikke kommentere saken utover det som kommer fram i børsmeldingen, sier næringsministeren til NRK.

Staten har engasjert Nordea, Pareto og UBS som tilretteleggere for salget. Flyselskapet selv ønsker ikke å kommentere nyheten om salget, skriver E24.

– Med referanse til det som også tidligere er meddelt så er det ikke overraskende, skriver informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS i en sms til økonominettstedet.

Norge og Sverige begynte prosessen med å selge sine aksjer i SAS i 2016. Da solgte den norske og svenske staten opp mot 19 millioner aksjer i flyselskapet, tilsvarende 5,8 prosent av de utestående aksjene i selskapet.

SISTE NYTT

Siste meldinger