Hopp til innhold

Staten møter tobakksgigant i retten

I dag møter verdens største tobakksselskap Philip Morris Kreftforeningen i retten. Selskapet vil ha tobakksvarer synlige i butikkhylla, og mener Norge bryter EØS-reglene ved å skjule varene.

Anne Lise Ryel

Generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel mener forbudet mot synlig fremstilling av tobakk minsker tilbakefall for tidligere røykere. Kreftforeningen bistår staten i retten.

Foto: Bjørn Schei

Australsk sigarettpakke

Slik vil australske myndigheter ha sigarettpakkene – det vil ikke Philip Morris.

Foto: HO / Reuters

Selskapet vil ha forbudet mot synlige tobakksvarer fjernet. Tobakksgiganten mener norske myndigheter bryter EØS-regelverket ved å ha et forbud mot å ha synlige tobakksvarer fremme i butikkene. De ønsker å vise frem det de mener er lovlige varer i et lovlig marked, hvor kundene er voksne.

– Vi mener at synlighetsforbudet er i strid med EØS-avtalen og at dette er et ulovlig inngrep overfor en næringsdrivende. Videre viser undersøkelser at synlighetsforbudet ikke har minsket forbruket av tobakk i Norge, og oppfyller derfor ikke statens begrunnelse for dette forbudet, sier Philip Morris talsperson Nordan Helland til NRk.no.

LES OGSÅ: Røyk og snus gjemmes bort

Ifølge selskapet finnes det ingen beviser for at å skjule tobakksvarer fører til mindre bruk.

– Forbudet beskytter barn og unge

– Tobakksforebygging er det klart viktigste enkelttiltaket for å forebygge kreft og flere andre sykdommer, og utfallet av denne saken vil være viktig for Kreftforeningens arbeid, sier generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel.

Kreftforeningen representerer norske myndigheter som partshjelp i saken. Foreningen er sterkt uenig med tobakksselskapet om at forbudet ikke hjelper.

– Forbudet mot synlig oppstilling av tobakk i butikkene er et effektivt tiltak for å redusere tobakksbruk fordi det hindrer normalisering av tobakksprodukter, det beskytter barn og unge mot markedsføring av tobakksprodukter, det minsker risikoen for tilbakefall for tidligere røykere og det hindrer impulskjøp, sier Ryel.

– Har hatt null effekt på salget

I fjor kom det en rapport der virkningen av forbudet ble evaluert. Forskerne konkluderte med at det er færre røykere og lavere salg av tobakk etter forbudet. Det var imidlertid ikke mulig å påvise om nedgangen skyldes utstillingsforbudet.

Tobakksindustriens Felleskontor sier på sin side at forbudet har hatt null effekt på salget. De opplyser at salget av sigaretter gått ned med 3 prosent det siste året, slik det har gjort over flere år.

Ifølge Handelsnæringens Hovedorganisasjon HSH har butikkene brukt en halv milliard kroner på å oppfylle forbudet mot synlig tobakk i butikkene.

Tiltaket fra norske myndigheter er et forsøk på å gjøre det lettere for de som har sluttet å røyke. Det skal også hindre at barn og unge begynner å røyke.

– Vi er enige med Kreftforeningen i at tobakksforebygging er viktig for folkehelsen. Derfor støtter vi tiltak som virker, som helseadvarsler, informasjonskampanjer, røykeforbud på skoler og barnehager og ikke minst en streng håndhevelse av aldersgrensen. Vi støtter imidlertid ikke uforholdsmessige reguleringer, som svekker næringsfriheten uten at det har noen helsemessig gevinst, sier Helland.

Har saksøkt flere land

Selskapet har gått til sak mot myndighetene i flere land for å hindre tiltak som kan føre til mindre bruk av tobakk.

Philip Morris saksøkte Australia etter at landet innførte nye regler som bare lar tobakksfabrikantene vise frem produktnavnet ett sted på pakken, men det er strenge regler for skrifttyper og størrelser.

LES OGSÅ: Philip Morris må ut med 957 mill.

AKTUELT NÅ