Hopp til innhold

Staten sponser tograbatt, men ikke buss

Får du rabatt på NSB-toget, tar staten regningen. Får du rabatt på buss, punger busselskapet ut selv. – Det er konkurransevridende, mener NHO.

Bussar på Gudvangen ferjekai

NHO vil ta opp saken med EFTAs overvåkingsorgan, ESA dersom ikke samferdselsdepartementet ikke endrer praksis.

Foto: Noralv Pedersen / NRK

Studentrabatt, militærbillett eller honnørrabbatt - uansett om man tar buss eller tog får reisende rabatter: Forskjellen ligger i hvem som tar kostnaden for rabatten: Staten eller selskapet.

Busselskapene og NHO Transport mener det er konkurransevriding at staten tar regningen for rabattene på til NSB-tog, mens busselskapene må finansiere sine rabatter av egen lomme.

Leder for Nor-way bussekpress

Administrerende direktør i NOR-WAY Bussekspress AS Bjørn Østbye.

Foto: Bjørn Atle Gildestad, NRK


– Vi opplever det som en forskjellsbehandling. Rabattene er en kostnad som NSB ikke har fordi de får det dekket gjennom det statlige kjøpet av jernbanetjenester, mens vi i busselskapene må dekke det gjennom våre inntekter, sier administrerende direktør i NOR-WAY Bussekspress AS Bjørn Østbye.

Han peker på at én av tre reisende får rabatterte billetter og mener busstilbudet kunne vært bedre med flere avganger dersom staten hadde finansiert rabattene.

Næringslivets hovedorganisasjon NHO Transport stiller seg bak, og har sendt brev til Samferdselsdepartementet.

NHO

Siviløkonom Jon H. Stordrange i NHO Transport.

Foto: NRK Martin Holvik

– Vi har tatt dette opp stadig vekk, men nå har vi fått god dokumentasjon på at dagens regelverk er i tråd med kollektivtransportforordningen som EU har kommet med, sier Jon H. Stordrange i NHO Transport.

– Vi tar nå saken opp med departementet og kjører eventuelt saken for EFTAs overvåkingsorgan, ESA dersom ikke departementet er lydhøre, sier han.

Trodde staten betalte

Strekningen Oslo-Kristiansand er et eksempel der buss og tog konkurrerer om kundene. På Bussterminalen i Oslo kjøper student Nikolai Heuer studentbilletten til 290 kroner til hjembyen Grimstad. Ordinærpris er 420 kroner.

Studentrabatt

– Jeg regner med det er statens som betalte rabatten, sier student Nikolai Heuer, som valgte bussen hjem til Grimstad fremfor tog.

Foto: NRK Martin Holvik

– Hvem tror du betaler rabatten du fikk?

– Jeg regner med det er staten. Det er mest naturlig kanskje.

– Feil! Busselskapene betaler. Hva tenker du om det?

– Det betyr ikke så mye for meg egentlig, men det er synd for busselskapene. Men det virker som mange tar bussen fremfor tog uansett, sier Heuer.

Vil ikke fjerne rabatten

Et mulig politisk utfall kunne bli at Samferdelsdepartementet fjerner statsfinansieringen av alle rabattordninger på tog og buss. Østbye er klar på at hans ønske ikke er å frata NSB rabattene sine.

– Nei, på ingen som helst måte. Vi ønsker likebehandling slik at flere kan reise kollektivt, sier Østbye.

Heller ikke samferdelsdepartementet tar til orde for å fjerne rabattene på buss og tog, men de kan heller ikke love lik behandling uten videre.

– Jeg forstår busselskapene, som vil ha statsfinansierte debattordninger, men jeg kan ikke love det nå her og nå. Vi vil invitere bussnæringen til å sette oss ned for å drøfte dette, sier John- Ragnar Aarset, Statssekretær i samferdselsdepartementet for Høyre.

Timeekspresssen Kongsvinger
Foto: Bjørn Atle Gildestad, NRK

AKTUELT NÅ