Pultene står tett og elevene sitter trangt i klasserommet i den norske skolen.
En ny rapport fra Utdanningsforbundet viser at 25 prosent av elevene sitter i klasser med flere enn 20 elever.
Det er langt over det dobbelte av antallet i år 2000, og langt unna regjeringens målsetting, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal.
- Vi forventer at skolen i løpet av 2007 tilføres mer penger, slik at man får ansatt flere lærere, sier Djupedal.
Kunnskapsministeren sier han er i dialog med kommunene, der han krever at de bruker av ekstrabevilgningene de ble tildelt over statsbudsjettet for 2007.
- Vår målsetting er at vi skal ha mindre grupper i skolen, sier han.
- For lite press på kommunene
Lederen i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, mener trangere klasserom går ut over kvaliteten på undervisningen, og at Djupedal legger for lite press på kommunene.
- Årsaken er ganske enkelt at kommunene ikke bruker penger på å ansette nok lærere. Regjeringen legger ikke nok trykk på kommunene for å gjøre det, sier Hjetland.
- En kan ikke pøse ut milliarder uten å si hva de skal brukes til.
Hun oppfordrer foreldre til å utfordre sine lokalpolitikere på undervisningsforhold og lærertetthet i høstens kommune- og fylkestingsvalg.
- Går ikke ut over kvaliteten
Hjetland kritiserer kommunene for å vegre seg mot å ansette flere lærere, noe som ville ført til færre elever i hver klasse.
Tall fra Utdanningsforbundet viser at kommunene ansatte 500 nye lærere i fjor, etter flere år med nedgang i antall årsverk i skolen.
Og selv om det blir tettere i klasserommet, går ikke det ut over kvaliteten på undervisningen, mener direktør i KS, Bjørn Gudbjørgsrud.
- Man kan ikke si at dersom det er for eksempel 20 elever i en gruppe, så blir undervissningen dårligere enn hvis det er 14 elever i gruppen. Det er mye viktigere at læreren har den nødvendige kompetansen og er god til å lære elevene det de skal lære, sier Gudbjørgsrud.