Eirik Svare er seniorrådgiver i analyseavdelingen i Luftfartstilsynet. Han forteller at de ser alvorlig på økningen, spesielt fordi det er økning også i de mest alvorlige sakene, de som handler om fysiske angrep på medpassasjerer eller besetning.
– Denne økningen opptar oss selvfølgelig. Det skjer stort sett på internasjonale flyginger, og alkohol er en fellesnevner, sier Svare til NRK.
I 2011 ble 45 saker meldt inn til Luftfartsverket, det var 81 saker i hele fjor og altså 94 hittil i år.
– Nulltoleranse
Flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian sier de har nulltoleranse på uregjerlige passasjerer. Alle blir politianmeldt, og det får økonomiske konsekvenser.
– Hvis det er så alvorlig at det er nødvendig med mellomlandinger, så er det snakk om sekssifrede beløp. Nylig hadde vi en passasjer som fikk en regning på 260.000 kroner, sier han.
Mange av sakene gjelder røyking, og det gir minst 10.000 kroner i bot uansett
Hesthammer forteller at de har i snitt ett tilfelle i uken, altså ett tilfelle av rundt 30.000 flyginger. De ser at tallet stiger, sier han, men at det i forhold til veksten i trafikken så er tallet konstant.
Har flere hjelpemidler
Camilla Langum Standal er purser i SAS, og hun forsikrer at de tar sikkerheten på alvor. Og det starter allerede når passasjerene er på vei inn i flyet, sier hun.
– Når jeg står i døråpningen og sier hei og smiler, så er det ikke bare for å ønske velkommen. Det er også for å vurdere den enkelte passasjer, sier hun. Hun forteller også at de har flere hjelpemidler til rådighet, om en passasjer skulle være vanskelig.
Om det ikke nytter å snakke vedkommende til rette, så er kabinpersonalet godt trent til å takle uregjerlige passasjerer. De har strips lett tilgjengelig for å kunne binde sammen hendene til passasjeren. De har også et belte til å feste overkroppen til setet, og i tillegg har de et belte til å binde sammen beina.
Hun forteller at de er svært oppmerksomme på røyking på toalettene. Den store frykten er at noen skal kaste en sigarettsneip i søpla og forårsake brann om bord.
(Se i videoen over hvordan NRKs reporter blir strippet fast til setet)
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Tar kontakt i etterkant
Informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe forteller at selskapet ikke opererer med noen svarteliste over vanskelige passasjerer, men at de ofte kontakter passasjeren eller arbeidsgiveren, om arbeidsgiveren har betalt billetten, i ettertid.
– Vi ber arbeidsgiver ta opp hendelsen med vedkommende og sørge for tiltak slik at det ikke skjer igjen. Dette har hatt veldig god effekt. De fleste beklager og forsikrer at dette ikke skal skje igjen, sier han.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: