Hopp til innhold

Kraftig økning av uregjerlige passasjerer på norske fly

Norske flyselskap opplever stadig flere uregjerlige passasjerer. Det er rapportert om 94 hendelser hittil i år, mot 81 hendelser i hele fjor. Det er en økning på 16 prosent.

Eirik Svare er seniorrådgiver i analyseavdelingen i Luftfartsverket.

Erik Svare har statistikk for det meste innen luftfarten.

Foto: NRK

Eirik Svare er seniorrådgiver i analyseavdelingen i Luftfartstilsynet. Han forteller at de ser alvorlig på økningen, spesielt fordi det er økning også i de mest alvorlige sakene, de som handler om fysiske angrep på medpassasjerer eller besetning.

– Denne økningen opptar oss selvfølgelig. Det skjer stort sett på internasjonale flyginger, og alkohol er en fellesnevner, sier Svare til NRK.

Se statistikken fra Luftfartsverket

Tomas Hesthammer er flygesjef i Norwegian.

– Vi har nulltoleranse for uregjerlige passasjerer, sier flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian.

Foto: Odd Iversen / NRK

I 2011 ble 45 saker meldt inn til Luftfartsverket, det var 81 saker i hele fjor og altså 94 hittil i år.

– Nulltoleranse

Flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian sier de har nulltoleranse på uregjerlige passasjerer. Alle blir politianmeldt, og det får økonomiske konsekvenser.

– Hvis det er så alvorlig at det er nødvendig med mellomlandinger, så er det snakk om sekssifrede beløp. Nylig hadde vi en passasjer som fikk en regning på 260.000 kroner, sier han.

Mange av sakene gjelder røyking, og det gir minst 10.000 kroner i bot uansett

Hesthammer forteller at de har i snitt ett tilfelle i uken, altså ett tilfelle av rundt 30.000 flyginger. De ser at tallet stiger, sier han, men at det i forhold til veksten i trafikken så er tallet konstant.

Har flere hjelpemidler

Camilla Langum Standal er purser i SAS, og hun forsikrer at de tar sikkerheten på alvor. Og det starter allerede når passasjerene er på vei inn i flyet, sier hun.

Reportasje Dagsrevyen om økningen i tallet på vanskelige passasjerer i luften.

– Vi har våre metoder, sier purser Camilla Langum Standal i SAS.

– Når jeg står i døråpningen og sier hei og smiler, så er det ikke bare for å ønske velkommen. Det er også for å vurdere den enkelte passasjer, sier hun. Hun forteller også at de har flere hjelpemidler til rådighet, om en passasjer skulle være vanskelig.

Om det ikke nytter å snakke vedkommende til rette, så er kabinpersonalet godt trent til å takle uregjerlige passasjerer. De har strips lett tilgjengelig for å kunne binde sammen hendene til passasjeren. De har også et belte til å feste overkroppen til setet, og i tillegg har de et belte til å binde sammen beina.

Hun forteller at de er svært oppmerksomme på røyking på toalettene. Den store frykten er at noen skal kaste en sigarettsneip i søpla og forårsake brann om bord.

(Se i videoen over hvordan NRKs reporter blir strippet fast til setet)

LES OGSÅ: Flykaptein ba politiet hente full passasjer

LES OGSÅ: – Er det slik dei skal driva butikken?

Tar kontakt i etterkant

Informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe forteller at selskapet ikke opererer med noen svarteliste over vanskelige passasjerer, men at de ofte kontakter passasjeren eller arbeidsgiveren, om arbeidsgiveren har betalt billetten, i ettertid.

– Vi ber arbeidsgiver ta opp hendelsen med vedkommende og sørge for tiltak slik at det ikke skjer igjen. Dette har hatt veldig god effekt. De fleste beklager og forsikrer at dette ikke skal skje igjen, sier han.

LES OGSÅ: Ufin flypassasjer møtt av politiet

LES OGSÅ: Full flypassasjer truet med bombe

LES OGSÅ: Fyll på fly kan bli dyrt

AKTUELT NÅ