– Vanligvis sponser vi ikke i det hele tatt, men vi har i det siste hatt fokus på ungdom og ønsker flere medlemmer i DNT Ung. Vi synes da det hadde vært morsomt med en russebuss hvor vi hadde en person til stede som kunne være ansvarlig for at det var en ordentlig buss vi sponset, sier markedssjef i Turistforeningen, Egil Hurum til NRK.
– Ikke lett å skaffe russe-sponsorer
Øverst bakpå russebussen «Cluedo» står det «Russ i dag - tur i morgen» med DNT Ungs logo.
Russejentene på bussen forteller at det har vært vanskelig å få tak i sponsorer. Flere har sagt nei, men foreldrene har vært til god hjelp.
– Det er ikke lett å få selskaper til å sponse en russefeiring. Folk er veldig kritiske til russetiden og -feiringen, så vi har strevd, men via kontakter og foreldre greide vi det. Turistforeningen er for eksempel fra en mor til en på bussen vår, forteller de.
Sponser ikke andre russebusser
På russebussen har alle sponsorene bidratt med 5000 eller 10.000 kroner. Turistforeningen har gitt 5000 kroner. Det tilsvarer kontigenten til nær 30 DNT Ung-medlemmer.
– Betyr det ønskede fokuset på ungdom at DNT også har sponset andre russebusser i år?
– Ikke i år, nei, svarer Hurum.
– Har dere sponset andre russebusser tidligere år?
– Ikke i min tid i hvert fall.
Turistforeningen får inntektene sine fra medlemskontigenter, sponsorer og fra departementene som gir penger til prosjekter. DNTs penger skal gå til å få flere folk ut på tur.
Foreningen, som er en ideell organisasjon, har klare retningslinjer når det gjelder sponsing.
– Det er veldig enkelt: Vi sponser ikke, vi sponses, sier styreleder Tom Ivar Bern.
Han var ikke kjent med at Turistforeningen har gitt penger til russefeiringen til Krohn Devolds datter.
Må ha kontakter i Turistforeningen
Ifølge markedssjef Egil Hurum var det han som besluttet å sponse russebussen etter at Krohn Devolds datter tok direkte kontakt med ham.
– Hadde dere sponset denne bussen hvis ikke datteren til Kristin Krohn Devold var med på den?
– Det kan godt hende, men det kommer an på om jeg hadde kjent andre om bord på bussen, svarer Hurum.
– Så man er avhengig av kontakter i Turistforeningen for å kunne få støtte fra dere?
– Ja - eller på annen måte overbevise oss om at det er ordentlige folk, for en russebuss er ikke det første jeg ville ha valgt å sponse hvis jeg ikke visste at det var ordentlige folk om bord.
Ifølge Hurum har Turistforeningen gjort et unntak fra sponsorreglene fordi det ikke er snakk om sponsing i stor skala, og fordi de vil «være til stede i miljøer hvor ungdom treffer annen ungdom på en forhåpentligvis positiv måte».
– Hvis dere blir spurt av flere russebusser neste år, kommer dere til å sponse dem også?
– Det kommer an på hvilken profil de har på bussen, og hvilken måte de vil sikre at bussen er ordentlig på. Jeg ville nok ha prioritert å sponse en buss hvor jeg kjente noen om bord, sier Hurum.
Ifølge markedssjef Hurum har Kristin Krohn Devold ikke vært involvert i avgjørelsen om å sponse russebussen.