Spetalen anklager DN for hersketeknikk

Øystein Stray Spetalen sendte DN en rekke punkter han mente de hadde unnlatt å rapportere fra rettssaken hans mot hyttenaboen. Avisa beklager bare én ting: at de skrev at han hadde byttet bukse.

Øystein Stray Spetalen

MISFORNØYD: Øystein Stray Spetalen mener DNs dekning hans tvistesak i retten er full av utelatelser.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

Spetalen skrev torsdag en sint e-post til en av avisens journalister og til sjefredaktør Amund Djuve.

Der lister han opp en rekke momenter fra rettssaken i Agder lagmannsrett i Tønsberg som ikke kom fram i DNs dekning.

Mailen ble også sendt ut til 20.000 av Spetalens kontakter. Nå fortsetter striden mellom investoren og avisa.

Byttet ikke bukser

Amund Djuve

Sjefredaktør Amund Djuve i DN.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Djuve forsvarte torsdag valgene journalisten hadde gjort i dekningen av saken, men trykket fredag en rettelse nederst på side 16 av den eneste faktafeilen han mener Spetalen påpeker.

«DN kom i onsdagens avis i skade for å skrive at investor Øystein Stray Spetalen skiftet til olabukser før befaring da han var part i en sak i Agder lagmannsrett i Tønsberg. Dette viser seg å være feil. Spetalen har i en epost gjort oppmerksom på at han hadde de samme buksene på under hele rettsdagen. DN beklager.»

Spetalen: Hersketeknikk

Rettssaken er en nabotvist som har pågått mellom Spetalen og en hyttenabo i Sandefjord i to år. Spetalen sier han har fått flere tusen reaksjoner etter at han masseutsendte sin versjon av saken.

Han sier til NRK at han ikke hadde regnet med at Djuve ville innrømme feil eller kommentere utelatelsene han påpeker i e-posten, og sier følgende om rettelsen i avisa:

– Det er en blanding av hersketeknikk og klovneuttalelser som kunne passet i Nytt på nytt.

Han kommer ikke til å ta saken videre, heller ikke til PFU, der han selv er medlem.

– Dette er ikke en PFU-sak sier han.

Avisoppslag om Spetalen i DN

OPPSLAG: En av sakene Spetalen er misfornøyd med.

Foto: Faksimile DN

– En fillesak

I e-posten Spetalen spredte, kaller han saken DN har trykket for «utdriting på rosa papir». Han beskylder avisen for rot og rør, latterliggjøring og for å vri på fakta.

– Dette er en normal tvistesak som man har i det norske rettsapparatet. Det er en fillesak der målet er å stille meg i et dårlig lys. Det vises klart ved at DN ikke ønsker å formidle hovedårsaken til tvisten, sier Spetalen, og viser til det han framholdt i retten, nemlig at naboen ulovlig har oppført hekk og platting i strandsonen på Spetalens eiendom.

Spetalen tapte saken i tingretten, og har nå inngått forlik i lagmannsretten. Han må betale naboen 220.000 kroner.

NRK har ikke fått tak i Amund Djuve etter at rettelsen var på trykk.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger