Hopp til innhold

Spår dårligere flytilbud i lang tid

Det blir trolig store endringer i flytrafikken fremover, selv om stadig flere flyr igjen. Flytilbudet vil bli dårligere. I Norge er det de mellomstore flyplassene som kommer til å rammes hardest, spår flyanalytiker.

Norwegianfly med Freddie Mercury som halehelt tar av.

FÆRRE FLY: Norwegian er blant selskapene som har blitt hardt rammet under pandemien, og har måttet kvitte seg med mange fly. – Der du tidligere kunne velge mellom to, tre, fire eller fem avganger, så vil det nå være færre avganger, sier selskapet.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

– Det vil nok bli dårligere tilbud mange steder enn det vi har vært vant til, sier flyanalytiker Hans Jørgen Enæs.

Han mener selskapene fremover ikke har råd til å fly på ruter som ikke er lønnsomme.

Jans Jørgen Elnæs, flyanalytiker

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Foto: Marit Sirum-Eikre / NRK

– Jeg tror at flyselskapene vil fokusere mest på de store byene, Stavanger, Bergen Trondheim, Tromsø, Bodø og Oslo.

Han tror det vil gå ut over de mellomstore (sekundære) flyplassene. Det gjelder Ålesund, Molde, Haugesund, Kristiansund, Kirkenes, Kristiansand, Alta og Evenes.

Grunnen er at det ikke vil være nok passasjerer til at rutene vil være lønnsomme, sier han. Det gjør at det trolig blir færre avganger.

Flyselskapene har endret seg

Pandemien har vært en stor krise for luftfarten, og selskapene har endret seg.

SAS har sagt opp 5000 ansatte og Norwegian har også vært gjennom en enorm krise.

Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Norwegian

Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Foto: Norwegian

Før pandemien hadde Norwegian rundt 150 fly. Nå har selskapet 51.

– Du vil kanskje merke at der du tidligere ville kunne velge mellom to, tre, fire eller fem avganger per dag, så vil det nå være færre avganger. Det kan også tenkes at det er noen destinasjoner som selskapene ikke flyr til hver eneste dag, sier Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Flyr for første gang på to år

Gunnar Coll og kona Kari Schätzer-Coll gjør som mange andre har gjort i sommer. Denne uken fløy de for første gang på to år, fra Oslo Lufthavn til familien i Svolvær i Lofoten. Men pandemien gjør at de tenker annerledes om egen reising nå.

Kari Schätzer-Coll og mannen Gunnar Coll på Gardermoen.

Kari Schätzer-Coll og mannen Gunnar Coll fløy fra denne uken fra Gardermoen til Svolvær. Det var første turen på to år.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

– Det er litt rart å være på Gardermoen igjen, sier Gunnar Coll. Dette er deres første flyreise siden pandemien startet.

– Det er godt å være i ro her, sier Kari Schätzer-Coll.

Færre bedriftsreiser

Mens folk tidligere reiste land og strand rundt for å møtes i jobbsammenheng, skjer nå de fleste møter digitalt. En rekke bedrifter NRK har vært i kontakt med, forteller at de vil reise mye mindre fremover.

John Eckhoff, pressesjef SAS

Pressesjef i SAS, John Eckhoff.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen

For SAS har forretningsreisende vært spesielt viktig, de som har fløyet fem ganger i året eller mer. Nå vil dette trolig endres.

– Det blir færre forretningsreisende enn fritidsreisende. Fritidsreisende tenker litt annerledes en forretningsreisende. Forretningsreisende vil gjerne ha veldig mange avganger å velge mellom. For fritidsreisende er ikke det så viktig på en rute de skal til kanskje om et halvt år, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff.

Stor usikkerhet

Horisonten nå er kortsiktig, mener Eckhoff.

– Vi er spent på høsten. Hvordan kommer høsten til å bli for vår del?

Han sier SAS skal fly til de samme stedene de gjorde i 2019, men med lavere frekvens

– Og så er vi spent på å se hvor mange som kommer til å fly, sier han.

Mer langsiktig er alt stadig mer usikkert.

– Men det som er sikkert er at vi må tilpasse oss passasjerene, de som ønsker å fly - og hvor de ønsker å fly, sier Eckhoff.

Han mener klima- og miljøspørsmål blir svært viktig fremover.

– Det kommer passasjerene til å stille krav om. Jeg tror at bransjen må se på bærekraftsspørsmålet, hvordan man kan få en bærekraftig luftfart. Det må hele bransjen gå sammen om.

Planlegger å fly mindre

På Gardermoen er ekteparet Coll glade for at det er mulig å fly til Lofoten. Fremover vil de likevel begrense reisingen sin og bare reise til steder der de har noe å gjøre.

Kari Schätzer-Coll og mannen Gunnar Coll på Gardermoen.

Kari Schätzer-Coll og mannen Gunnar Coll.

Foto: EVEN BJØRINGSØY JOHNSEN / NRK

– Fremover vil vi reise dit det er noen som venter på oss, sier Gunnar Coll.

Han får støtte av kona Kari Schätzer-Coll. Hun mener det er viktig å tenke på verdenssituasjon og miljøet og håper at ikke lysten til å reise blir for sterk.

Selv om stadig flere har begynt å fly igjen, mener Avinor at flytrafikken først vil være tilbake igjen til 2019-nivå i 2024.

AKTUELT NÅ