Mål
- Over 10 prosent er et poeng i seg selv. Jo nærmere 15, desto større suksess. Vil uansett havne godt over 2013-resultatet på 5,5 prosent.
Strategi
- Senterpartiet utnytter all motstand mot regjeringens reformer, og har over tid markert seg som det tydeligste opposisjonspartiet.
- Med summen av regjeringens reformer har Senterpartiet fått mye gratis, men også utnyttet det godt.
- I form bygger Senterpartiet valgkampen sin rundt tradisjonelle møter med folk, mer enn sosiale medier.
Dilemmaer
- Partiet henter velgere fra regjeringspartiene, men svekker også samarbeidspartner Ap.
- Sp er veldig tydelig på hva de er mot. Det er vanskeligere å se hva de er for, og hva deres alternative løsninger er.
- Hvilke endringer Sp vil gjøre for en bærekraftig offentlig sektor i fremtiden, forsvinner i kritikken av regjeringens løsninger.
- Sp har i flere saker gått til valg på konkrete løfter om endringer. Det gjør partiet sårbare for kompromiss.
- Det er en rekke konfliktsaker mellom Ap og Sp, partiet kan være sårbare om dette tar en større plass i valgkampen.
Handlingsrom
- Partiet mobiliserer ikke bare på distriktspolitikk som enkeltsak, men motmakt som dimensjon.
- Derfor snakker ikke partiet bare om kommune- og regionreform. Sp har klart å gjøre DAB-radio og "pensjonsslipp" på papir til like mye motmakt mot elite og endring som politireformen og HV-kuttene er.
- Bredden av arsenal gjør at partiet kan surfe på en større bølge enn om man kun mobiliserte på enkeltsak.
- Med ulike tema under en høyere himmel, klarer Sp å gjøre seg regionalt relevant på ulike saksfelt. Rovdyrpolitikk i innlandet, regionreform på vestlandet og i nord, forsvar i nord, politireform flere steder.
Vurdering
- Senterpartiet gjør et godt stortingsvalg.
- Partiets konfliktdimensjon har dominert debatten og løftet Sp i den lange valgkampen.
- Det er enklere å få tak på hva partiet er mot enn hva de er for.
- Konkrete løfter og hårete mål fremsatt i opposisjonsmedgang, kan bli krevende å få gjennomslag for i regjeringssamarbeid.