– Ambisjonsnivået i byvekstavtalene fører til for høye bompriser, sier Marit Arnstad, Senterpartiets parlamentariske leder.
Senterpartiet ønsker nå en debatt om svakhetene i ordningen med byvekstavtaler.
– Vi burde spurt oss om det er mulig å løse dette med både mindre statlige utgifter og mindre bompenger, sier Arnstad, som var samferdselsminister i 2012 og 2013.
- Les mer:
– Det har Marit Arnstad helt rett i. Hun slår inn åpne dører, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
Dale viser til at han forrige uke sendte et brev til byområdene der han nettopp ba om kostnadskutt i prosjektene.
– Det er for dyre løsninger, noe som fører til for høye bompenger. Jeg er opptatt av å kutte kostnader, slik at vi får bompengene ned, sier Dale.
- Les mer:
– For enkel tilgang
Arnstad er ikke mot at deler av bompengene kan bli brukt til å betale for kollektivtransport, men mener formålet med bompengefinansiering ofte blir for utydelig.
– Det er ikke lenger mulig for den enkelte som betaler bompenger å spore det konkrete prosjektet kan betaler inn til. Det er en svakhet ved ordningen som vi må drøfte, sier Senterparti-politikeren.
Hun mener flere av prosjektene i byvekstpakkene blir for store og dyre og drar fram E18 vest for Oslo og den nye ekspress-sykkelveien over Heimdalsmyra i Trondheim som eksempler.
– Man må spørre seg om det ikke er mulig å slanke noen av disse prosjektene og få gjennomført noe som er viktig og bra til en mindre penge.
– Er det blitt sløset med penger?
– Jeg er bekymret for at man kanskje har det, for tilgangen til bompenger har vært nokså enkel og da er det jo en tendens til at man gjerne ønsker å få prosjektet enda litt større og enda litt mer grandiost og at vi er for lite opptatt av nøkternheten i prosjektene, sier Arnstad.
- Les mer:
Dale: – Frp i regjering har dempet bompengene
Samferdselsministeren vil ikke ta selvkritikk for inndrivingen av bompenger i byvekstavtalene, selv om disse har blitt økt på Solberg-regjeringens vakt.
Dale mener tvert imot at milliardbeløpene regjeringen har gitt til byprosjekter har dempet bompengebelastningen for bilistene.
– Uten Frps bevilgninger over statsbudsjettet hadde bompengene vært vesentlig høyere - også dersom Marit Arnstad fortsatt var samferdselsminister, sier Jon Georg Dale.
- Les mer: