Hopp til innhold

Sommerhandel danner livsgrunnlaget

For noen butikker er sommersalget viktigere enn selveste julehandelen. Uten disse inntektene ville mange endte med kroken på døren.

Stein Rune Flobakk og Bente Buskoven

For Prix-sjef Stein Rune Flobakk og Kiwi-sjef Bente Buskoven på Vesterøy i Hvaler er sommerhandelen avgjørende for å overleve.

Foto: NRK

I deler av landet er sommerhandel viktigere for butikkene enn julehandelen, viser tall som Kvarud analyse har laget for hovedorganisasjonen Virke.

Hvaler i Østfold topper når det kommer til kommuner som trenger feriehandelen mest. Uten sommergjestene ville flere butikker og næringsdrivende endt med kroken på døren. Pengene som kommer inn i løpet av sommermånedene kan være nok til å holde driften gående hele året.

Viktige sommergjester

– Vi lever av sommergjestene hele året, sier butikksjef Stein Rune Flobakk på Prix Vesterøy til NRK.

Av kommunene er Hvaler i Østfold, Tjøme i Vestfold og Moskenes i Nordland mest avhengig av sommergjestene. Tre av ti kroner i årets salg tar de inn på den korte sommeren.

– Dette gir et næringsgrunnlag som kommunene ellers ikke ville hatt. Det å ha sommergjester som shopper gir grunnlag for forretninger som ellers ikke ville hatt et stort nok kundegrunnlag. og det gir verdifulle distriktsarbeidsplasser, sier direktør for reiseliv og kultur i hovedorganisasjonen Virke, Hilde Charlotte Solheim til NRK.

Bruker 90 milliarder

Tallene til Kvarud viser også at fylkene Aust-Agder, Sogn og Fjordane og Finnmark er mest avhengig av sommerhandel. Tallene er høye for nesten alle fylkene og for mange fjord- og fjellkommuner rundt om i Norge.

– Ja, for en distriktsordfører teller hver arbeidsplass, og en teller hver eneste bedriftsetablering. Hvis man ønsker å bosette seg i en norsk distriktskommune er man kanskje villig til å skape en arbeidsplass, enten ved å ta over en gård eller kanskje være kreativ, men man trenger én jobb. Så er det kommunens jobb å holde på lokalbefolkning og ha et attraktiv tjenestetilbud, sier Solheim.

Virke-direktøren slår også fast at sommersalget er et helt avgjørende inntektsgrunnlag for flere enn folk flest tenker på.

I år vil vi ifølge Virke bruke over 90 milliarder kroner på å kose oss innaskjærs og en god del av disse pengene havner hos butikksjefer i distriktskommuner.

AKTUELT NÅ