Hopp til innhold

Solvik-Olsen: – Finnes bedre tiltak enn fotobokser

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at det finnes bedre trafikksikkerhetstiltak enn flere fotobokser som måler gjennomsnittshastighet, og mener reduksjonen i antall døde i trafikken det siste året, viser dette.

Ketil Solvik-Olsen

Ketil Solvik-Olsen skjønner ikke hvorfor man er så opphengt i et sikkerhetstiltak når statistikken viser rekordlave dødstall i trafikken.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

– Å late som om dette ene tiltaket er forskjellen på god og dårlig trafikksikkerhet er en avsporing av debatten, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til NRK.no.

I helgen kunne NRK fortelle at Solvik-Olsen avslår nye søknader om streknings-ATK, til

Kjell Idar Juvik

Kjell-Idar Juvik (Ap) mener streknings-ATK er et godt tiltak for å få ned antall trafikkulykker, og kritiserer samferdselsministeren for at han avslår nye søknader om SATK.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell
Jan Johansen

Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, kan heller ikke forstå hvorfor det ikke satses mer på streknings-ATK som sikkerhetstiltak.

Foto: NRK

tross for at rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at tallet på drepte og hardt skadde reduseres med mellom 49 og 54 prosent som et direkte resultat av fotoboksene.

Avgjørelsen har fått mye kritikk, og stortingsrepresentant Kjell-Idar Juvik (Ap) har kalt Solvik-Olsen direkte uansvarlig, og beskyldt han for å «prioriterer populisme fremfor liv og død»

– Jeg kan ikke forstå hvordan man kan sitte og se på at liv går tapt, sa Juvik til NRK tidligere mandag.

Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk, har heller ikke kunnet begripe hvorfor Solvik-Olsen har avslått søknadene om å etablere SATK på noen av de mest ulykkesutsatte strekningene i Norge, og mener samferdselsdepartementet er «på ville veier».

– Summen som er viktigst

Nå svarer samferdselsminister at dette ikke handler om å være for eller mot enkeltsaker, men å lage den summen av trafikksikkerhetstiltak som hjelper best.

– Jeg synes det er trist at man gjør dette til en sak der man skal være for eller imot et tiltak, i stedet for å se hvordan vi i sum kan få ned antall ulykker, sier Solvik-Olsen om kritikken.

Samferdselsministeren sier at det allerede finnes rundt 400 fotobokser i Norge, og mener at det er andre ting som heller bør prioriteres for å få ned antall trafikkulykker i Norge. Derfor sier han at regjeringen heller prioriterer vedlikehold av veier, kontroll av vogntog og rumlefelt.

Artikkelen fortsetter under bildet

Samferdselminister Ketil Solvik Olsen svarer på hvorfor han og Frp ikke vil ha flere fotobokser med gjennomsnittsmåling av fart.

– Vi har prioritert de tiltakene som har vært nedprioritert av tidligere regjeringer, sier Solvik-Olsen.

– Vi vet at veien er årsaken til mange ulykker, at mange er redde for såkalte dødstrailere og at rumlefelt har en 60 prosent reduksjon i antall drepte og skadde i trafikken, sier Solvik-Olsen.

– Det er masse grep vi må gjøre. Vi har prioritert de tiltakene som har vært nedprioritert av tidligere regjeringer.

– Statistikken går i riktig retning

Solvik-Olsen påpeker om at man i 2014 hadde en kraftig nedgang av antall drepte i trafikken, og sier han ikke skjønner hvorfor det nå har blitt en stor fotoboks-debatt.

– Statistikken går i riktig retning. Hvis Trygg Trafikk hadde sett at statistikken gikk i feil retning, så hadde jeg forstått hvorfor de blir så opphengt i et enkelt virkemiddel, sier han.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen meiner at fotoboksar er mindre effektivt enn å bruke pengar på tryggare vegar.

Hvis Trygg Trafikk hadde sett at statistikken gikk i feil retning, så hadde jeg forstått hvorfor de blir så opphengt i et enkelt virkemiddel, sier Solvik-Olsen.

SAKT i Norge

AKTUELT NÅ