Solberg med klar beskjed til Frp og V: – Ikke si så mye rart med skjulte agendaer

REYKJAVIK (NRK): Statsminister Erna Solberg (H) mener Frp og Venstre bør være mer opptatt av å finne løsninger i regjeringens bompengefloke, enn å uttale seg med skjulte agendaer til pressen.

Statsminister Erna Solberg kommenterer forhandlingene om bompenger som pågår.

Statsminister Erna Solberg kommenterer forhandlingene om bompenger som pågår. VIDEO: Margret Helland.

Det er ingen løsning i sikte på bompengefloken som splitter regjeringen. I verste fall kan konflikten rive hele regjeringsprosjektet til statsminister Erna Solberg (H) i filler. Nå ber hun Frp og Venstre være mer konstruktive.

– Jeg mener vi alle kunne vært mer opptatt av å finne løsninger enn å si så mye rart med skjulte agendaer rundt omkring i media. Det synes ikke jeg er noe lurt i noen runder. Og så blir det så mye feil som kommer ut. Da er det lurt å gjøre som jeg gjør, å ikke kommentere i det hele tatt, sa Solberg da NRK møtte henne på statsministermøte i Reykjavík tirsdag.

Krisemålinger i Frp og Venstre

Siv Jensen (Frp) under Arendalsuka

Frp-leder Siv Jensen har sagt at Frp ikke vil forhandle bompenger utover forslaget partiets landsstyre har godkjent.

Foto: David Vojislav Krekling / NRK

Bakgrunnen for uttalelsen til Solberg er utviklingen i striden om bompenger og bompengebelastning internt i regjeringen, der Frp vil reforhandle flere sider av den såkalte Granavolden-erklæringen for å gjøre bompengetrykket lavere. Målet er å møte et folkelig bompengeopprør som har straffet Frp på meningsmålingene.

Det har blant annet ført til at Frps landsstyre i sommer ga partileder Siv Jensen marsjordre for å sørge for gjennomslag på seks punkter.

Trine Skei Grande

Venstre-leder Trine Skei Grande er ikke enig i skissen Frp har lagt frem og sier regjeringspartneren ikke kan forhandle med seg selv.

Foto: NRK / NRK

Det har ikke hjulpet på målingene. På den siste kommunemålingen Norstat har gjort for NRK og Aftenposten, får partiet bare 6,8 prosent i oppslutning. Det er det dårligste siden OL på Lillehammer.

Samtidig var målingen også en krisemålingen for Venstre. De fikk en oppslutning på 2,3 prosent, mer enn en halvering av oppslutningen ved siste kommune- og fylkestingsvalg i 2015, da de fikk 5,5 prosent av stemmene.

Venstreleder Trine Skei Grande om bompengesaken

Venstreleder Trine Skei Grande om bompengesaken

Full bompengestrid i regjeringen

Nå har Siv Jensen og Frps landsmøte lagt frem det de kaller et siste forslag til løsning. Partiet har også sagt klart ifra at de ikke kommer til å gå inn i ytterligere forhandlinger, og ber Venstre tenke seg om før de avviser forslaget.

– Det er dumt at de påstår at dette er ferdigforhandlet, for vi har ikke noen enighet i bunn. Vi vil gjerne forhandle videre, og jeg er helt sikker på at vi klarer å finne gode løsninger, sier Trine Skei Grande tirsdag.

Selv om Siv Jensen sier at det ikke er aktuelt å forhandle videre om bompenger, så bekrefter Erna Solberg at regjeringspartiene har hatt samtaler om temaet mandag.

Grande sier at om Venstre skal bli fornøyde, så må det bli satset på kollektivtransport.

– Vi har en prioritet, og det er å sørge for at utslippene går ned, at luften blir bedre og at kommunikasjonen i byene blir bedre, sier kulturministeren.

Vil finne en løsning for alle partiene

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad sier at også han tror det skal være mulig å finne frem til en god løsning for alle partiene.

– Vi er opptatt både av at bompengebelastningen er for høy noen steder, og av at det skal være god luft i byene våre og en satsing på kollektivtransport.

Da NRK intervjuet Solberg på Reykjavík i ettermiddag svarte hun at nei på spørsmål om bompengestriden skader regjeringens omdømme.

– Jeg tror det er viktig at vi finner en løsning, og så tror jeg aller helst vi vil drive lokalvalgkamp på politikken folk er avhengig av i norske kommuner, sa statsministeren.

Hun forteller at hun tror på løsninger, og at det ikke er langt fram i tid.

– Venstre og KrF har ulike prioriteringer på saker men alle er enige om at vi skal ha bedre kollektivtrafikk og at vi også skal lette belastningen for folk.

– Har du undervurdert hvor vanskelig det var å komme fram til enighet i denne saken?

– Nei, det har jeg ikke. Samtidig mener jeg at vi har en god tradisjon for å lete etter løsninger, så hvis vi vil ha løsninger, så tror jeg de fins, sier Solberg.

Konfliktene i forslaget går, etter det NRK kjenner til, blant annet ut på at:

  • Skissen skal inneholde en enighet om å øke den statlige andelen til kollektivsatsing fra 50 til 70 prosent. Dette utgjør om lag en milliard kroner i året, over ti år. Altså totalt ti milliarder kroner. Dette skal alle de fire partiene være enige om. Skissen inneholder også en engangsbevilgning på rundt 400 millioner kroner i friske penger på toppen av det igjen.
  • Etter det NRK kjenner til sier skissen at halvparten av beløpet på ti milliarder kroner skal gå til bompengereduksjoner de neste årene, mens resten skal gå til kollektivinvesteringer.
  • Etter det NRK forstår mener Venstre det er uheldig at staten skal diktere at halvparten av den økte statlige satsingen skal brukes til å redusere bompengenivået. Årsaken er at dette i seg selv kan bidra til trafikkvekst, noe som vil være i konflikt med nullvekstmålet.
  • Over ti år skal skissen ha en total kostnadssum på om lag 21 milliarder. I tillegg til de ti milliardene nevnt over, skal sju milliarder gå til en refusjonsordning for bilister i distriktene. Fire milliarder skal gå til ulike kollektivsatsinger. Det ligger også inne at kommunene vil få en egenandel på 20 prosent i bypakkene.
  • Videre skal skissen ha med et punkt om at staten ikke vil sette seg mot dersom lokale myndigheter vil innføre tre timers bompause – altså at man ikke betaler bompenger mer enn én gang på tre timer. Det står også at staten ikke skal være en pådriver for å øke kostnader i bypakker.
  • Kilder i Venstre sier også at summen regjeringen skal bruke på å redusere bompengesatsene i årene framover, kan bli altfor høy. Og etterlyser en klarere miljøprofil i skissen.

SISTE NYTT

Siste meldinger