Det blir ingen nåde for sløve flypassasjerer på Gardermoen fremover. Nå må du selv sørge for å komme deg til riktig utgang til riktig tid, selv om du har sjekket inn og levert bagasjen.
– Det finnes så mange muligheter for publikum å sjekke boardingtiden at det ikke bør være nødvendig å rope dem opp på høyttalerne, sier direktør for terminaldrift på Oslo Lufthavn, Knut Holen.
For å redusere støy på flyplassen skal det nå innføres et nytt, automatisk oppropssystem, der bare nærområdet rundt den aktuelle gaten vil få lest opp informasjon om ombordstigning. «Siste opprop» av enkeltpersoner som er for sent ute til flyet, vil forsvinne helt. Ifølge Holen er dette en trend blant store flyplasser i Europa, og skal skape en hyggeligere opplevelse på flyplassen.
– Vi får en del henvendelser fra både passasjerer og ansatte som mener det er for mye lyd her. For passasjerer som passer tiden, er «siste opprop» irriterende støy. Disse tilbakemeldingene blir nå tatt på alvor. Det kommer en ny æra på Gardermoen, der miljøet for både ansatte og passasjerer blir bedre.
Kan komme flere steder
Foreløpig gjelder oppropsstoppet bare på Gardermoen, men ifølge Avinor kan dette også bli aktuelt på flere av de større flyplassene i Norge. I Bergen, Stavanger og Trondheim følger de nøye med på hvordan endringen vil bli tatt imot i hovedstaden.
Forbrukerrådet er ikke like fornøyd.
– I utgangspunktet har ikke flyplassene eller flyselskapene noen forpliktelse om å passe på at passasjerene rekker flyet, men vi synes jo det er en veldig god service å rope opp navnet på dem som er litt sent ute. Det kan de godt fortsette med, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.
Forventer positiv respons
Holen tror likevel ikke tiltaket vil bli tatt negativt imot av trege passasjerer.
– Jeg tror heller folk kommer til å få en bedre opplevelse på flyplassen når det ikke er så mye støy. Stort sett er folk flinke til å passe på tiden selv, og vil nok bli enda flinkere etter dette. Vi kompenserer for oppropet med generell informasjon på skjermer, monitorer, på OSL-appen og innsjekkautomater.
I en overgangsperiode på rundt to uker, vil det også gå ansatte rundt på Gardermoen med T-skjorter som informerer om at folk ikke må forvente annonsering av ombordstigning over høyttalerne, opplyser han.
– Flest fordeler
Det finnes ikke tall på hvor mange ganger daglig de ansatte må etterlyse passasjerer som er for sent ute, men ifølge SAS, som driver bagasjehandling for flere flyselskaper på Gardermoen, skjer dette langt sjeldnere enn før. Også de er positive til endringen.
– Publikum har så gode informasjonsmuligheter nå. Det er mange skjermer på flyplassen, og en kan til og med få beskjed på mobilen når flyet begynner ombordstigningen. Folk vil vel etter hvert også bli vant til at de ikke blir ropt opp, forteller kommunikasjonsrådgiver i SAS, Tormod Sandstø.
Om en passasjer ikke rekker flyet i tide, er flyselskapet forpliktet til å gå inn i flyet og hente ut bagasjen til den enkelte før flyet kan ta av – noe som kan føre til forsinkelser. Likevel tror ikke Sandstø at det kommer til å bli noen ekstra kostnader som følge av at de nå ikke kan etterlyse forsentkommere.
– Fordelene vil være langt flere enn ulempene for oss, sier han.