Onsdag morgen legger Statens vegvesen frem handlingsprogrammet på hvordan vei-Norge skal rustes opp fra 2018–2023. Her får du en smakebit på hva veinettet har i vente.
- Se hvilke veier som satses på nær deg: Vegvesenets visuelle kart
Hva vil skje med riksveiene?
- Et rekordstort beløp, – hele 135 milliarder kroner, skal brukes på å bygge nye veier de neste seks årene.
- 50 store riksveiprosjekter vil være under arbeid frem til 2023, og 30 nye prosjekter åpnes.
Oversikt over nye store prosjekter som starter i perioden:
Veiprosjekter som åpnes:
Storsatsing i byene – flere skal gå og sykle
Det er planlagt at 28 milliarder kroner skal brukes til miljøvennlig transport i de ni største byområdene.
– Dette stimulerer i betydelig grad byområdene til å gå i miljøvennlig retning, sier vegdirektør Gustavsen.
- Målet er nullvekst i personbiltrafikken i byene og å få flere til å sykler, gå og bruke kollektivtrafikk.
- Staten vil bidra med halvparten av kostnadene til store kollektivinvesteringer i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
- Les også: Flere dyre samferdselsprosjekter vil aldri bli en realitet
Vil utnytte at biler «snakker» sammen
Intelligente transportsystemer åpner for nye muligheter og biler kan for eksempel motta og dele informasjon om veiforhold.
Vegvesenet skal iverksette piloter de neste årene som skal teste hvordan ny teknologi kan bidra til effektivisering.
– Som myndighet for vei og trafikk skal vi arbeide med lovverk, data, personvern og standardisering, forteller vegdirektøren.
Slitne og dyre tunneler
Ved inngangen til 2014 manglet 217 tunneler utbedring. I perioden 2014–2017 har 41 tunneler blitt utbedret, dermed gjenstår det 176 tunneler.
Vedlikeholdsetterslepet på riksvegnettet er anslått til 33 milliarder og halve behovet er knyttet til tunnelene.
- 23,3 milliarder skal nå brukes til vedlikehold på veiene de neste seks åene. I tillegg til 10,2 milliarder til fornying.
11.8 av milliardene skal brukes til vedlikehold av tunneler og 1.9 milliarder til veifundament, veidekke, drenering, bruer, fergekaier, veiutstyr og miljøtiltak.
– Fornying i tunnelene gjør at vedlikeholdsetterslepet vil bli redusert i årene framover. Men de planlagte tunnelutbedringene krever betydelige midler, derfor kan vi ikke hindre økning i vedlikeholdsetterslepet for enkelte andre vegobjekter, sier vegdirektøren.
Oppgraderer fergekaier, nedprioriterer bruer
Det er et omfattende behov for vedlikehold og fornying av bruer og fergekaier i Norge for å opprettholde bæreevnen og trafikksikkerheten.
1.4 milliarder kroner skal brukes på fergekaier for å innfri miljøkravene i nye fergekontrakter.
Det er også lyst ut en utviklingskontrakt for hydrogen-elektrisk ferge på fergesambandet rv. 13 Hjelmeland-Nesvik.
På grunn av økte kostnadene til utbedring av tunneler prioriterer ikke Vegvesenet forfallet på bruene rundt om i Norge.
Basert på inspeksjoner prioriteres bruer med alvorlige skader og avvik med tanke på bæreevne og trafikksikkerhet, med tiltak som finansieres over vedlikehold av riksveier.
Forfallene på bruer vil bli prioritert etter 2023.
Les mer om farlige bruer: Dårlig rekkverk på bru førte til dødsulykke
Nye, moderne rasteplasser
- Det er planlagt 20 nye rasteplasser langs veiene i perioden 2018–2023.
- Det er stor variasjon i standarden på dagens rasteplasser langs norske veier og Vegvesenet vil vurdere en standardisering av toaletter, benker og andre fasiliteter.
- Det vil også etableres 35 nye døgnhvileplasser innen 2023.
Dette er hvordan milliardene fordeles: