Hva som er straffbart og størrelsen på boten varierer sterkt fra land til land. Når du planlegger bilferie i Europa, kan det lønne seg å sette seg inn i trafikkbestemmelsene langs reiseruta – ellers kan reisekassa fort ta slutt.
Ett råd er å starte med tipssiden fra NAF med lenker til europeiske samarbeidspartnere.
Men la oss like gjerne starte hos vårt broderfolk i øst, som er det eneste landet som ikke har forbud mot å snakke i håndholdt mobil mens du kjører.
Straks du kjører over Øresundsbroen risikerer du imidlertid å måtte ut med 500 danske kroner, mens Nederland ligger på norsk nivå med 150 euro eller rundt 1.300 kroner.
Belgierne har en startbot for det samme på 100 euro, på nivå med å kjøre på gult lys.
Her gjelder det også å holde fartsgrensene. Maksbot for bare 10 km/t over fartsgrensen utenfor tettbygd strøk er vanligvis 200 euro, men vær klar over at landet har en høyere grense på 750 euro for dem som ikke bor i landet.
Sveits er ett av landene hvor du risikerer bot dersom du ikke har kjøpt motorveioblat. Her fra nordenden av St. Gotthard-tunnelen.
Foto: ARND WIEGMANN / ReutersOverraskelser på Autobahn
Beveger vi oss over til Tyskland, er det mange som setter klampen i bånn når de kjører på en autobahn uten fartsgrense.
Men skiltene med 120-grense dukker opp før man vet ordet av det, og ikke sjelden er de akkompagnert av et kamera.
Blir du fanget av et slikt og kjører mer enn 70 km/t over fartsgrensen, kan du regne med en bot på 600 euro.
Kan du ikke gjøre opp for deg, har politiet rett til å konfiskere bilen i alvorlige tilfelle.
Det er ikke frie fartsgrenser på «autobahn» i Tyskland – selv om det av og til kan virke sånn.
Foto: MORRIS MAC MATZEN / REUTERSSom ikke dette var nok, gjelder prikkbelastning også utlendinger, og du risikerer fire prikker i tillegg til inndragning av førerkortet i opptil tre måneder.
Før du eventuelt forlater landet, må du huske på at rundt 40 tyske byer har innført krav om miljømerker.
Skal du inn i en av disse byene, må du ha et slikt merke (på tysk "Feinstaubplakette") på frontruta.
Uten merke risikerer du å tappe reisekassa for 40 euro og ytterligere prikkbelastning.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Sosiale bøter i Sveits
Miljømerker gjelder foreløpig kun i Tyskland, men beveger du deg over til for eksempel Østerrike bør da ha en motorveioblat synlig – hvis ikke, koster det deg fort 120 euro, og det er ikke mulig å betale i bomstasjoner slik vi er vant til i Norge.
Samme system gjelder i Sveits. Her må du i tillegg ha egen oblat for eventuell campingvogn.
Uten dette blir du 100 sveitserfranc fattigere (680 kroner), og må kjøpe oblat på stedet.
Ellers kan man merke seg at Sveits, ved alvorligere forseelser, har et sosialt system for bøter: Jo mer du tjener, dess høyere bøter.
I andre land er det vanlig med bomstasjoner, og i Italia kan det lønne seg å bruke Viacard, som er et forhåndsbetalt kredittkort.
Du betaler kun for den strekningen du benytter, i motsetning til Østerrike hvor oblatet gjelder alle motorveier og for ett år.
Forbudte soner i Italia
Er du først i Italia, bør du også legge merke til skilt med teksten: «Zone à Traffico limitato».
Dette betyr at området, gjerne historiske bysentra, er stengt for turister med bil.
Parkerer du ikke utenfor, truer en bot på 100 euro.
Til slutt tar vi med et land vi ugjerne blir sammenlignet med: Albania.
Bøtene er dog ikke avskrekkende og en fartsoverskridelse på 20 km/t ligger på opp til 10.000 albanske LEK eller 600 kroner.
Men bilkjøring i Albania er likevel ingen lek.
Politiet er nemlig særs oppmerksomme på utenlandske biler, og turister oppfordres sterkt til å følge trafikkreglene til punkt og prikke.