Slik oppstår hypertrendene
Med både Barbie filmen fra i fjor sommer og kolleksjonen til motehuset Valentino, var det mye rosa.
Her fra motehuset Valentinos høst/vinter-kolleksjon 2023.
– Barbie-rosa er en farge som popper på skjermen, men som du blir lei av.
Deretter gikk vi inn en periode med såkalt «stille luksus». Med mye beige, sort og hvitt, forklarer Einarsdottir.
Her fra høstkolleksjonen til Mary-Kate and Ashley Olsens motehus «The Row» i 2023.
Samtidig herjet «clean girl»-trenden, som i stor grad kom fra moteikonet Hailey Bieber.
En «clean girl» er en litt ordentlig, pertentlig person som tilsynelatende har alt på stell.
– Hun er velstelt, nærmest striglet, og alt er veldig enkelt og rent.
– Trendene avlaster hverandre gjerne i form av kontraster.
En brat kan gjerne være litt lurvete, og brenner kanskje mer for sigaretter enn husarbeid og plettfri intimhygiene.
– «Brat summer» er en motreaksjon til «stille luksus» og «clean girl», og står ekstremt sterkt på sosiale medier nå.
Siden artisten Megan Thee Stallion slapp låta «Hot Girl Summer» i 2019, har begrepet vært en tilbakevendene sommertrend på sosiale medier.
– «Hot girl summer» er som brat, mer enn holdning enn bare en estetikk. Det er ikke så annerledes faktisk, for det handler jo om å leve ditt beste liv, og selvfølgelig poste om det på sosiale medier.
– Siden Charli xcx har gått i spissen for brat, så vil hennes stil være dominerende i forhold til hva man tenker brat er.
– Charli xcx kommer fra et avantgarde musikkmiljø, som står bak musikkfenomenet hyperpop. Hun er den tenkende persons popstjerne, som nå er blitt popens største trendsetter.
Med sitt lurvete, men likevel fasjonable ytre, står Brat også i kontrast til «tradwife»-trenden, som omfavner den sterotypiske 50-tallskvinnen på kjøkkenet.
– I motsetning til «tradwife», handler brat om å være sin egen kvinne og gjøre det man vil.
– Det interessante med brat, er at det kanskje mer er en innstilling til livet, en gi faen-attitude, enn en konkret klesstil.
Derav navnet Brat, drittunge.
Som kan lede tankene hen til dukkene Bratz, som på starten av 2000-tallet utfordret Barbie-dukken.
Trendkarusellen har spunnet ut av kontroll for lenge siden. Om ikke alle trendene er samtidige, biter de i beste fall hverandre i halen, forklarer Einarsdóttir.
– Hypertrendene byttes ut oftere enn man bytter sokker. De er like flyktige og hurtige som scrolling på sosiale medier.
Før ble motebildet i større grad skapt på catwalken. Derfra dryppet den ned til andre samfunnslag og butikkene, sier Einarsdóttir.
– Mange føler at catwalken er for fjern og fremmedgjørende, og da kan sosiale medier og influensere kjennes nærmere.
– Parodisk nok føler man at Hailey Bieber er nærmere deg enn catwalken. Det er hun selvsagt ikke, men du føler det.
Tilbake til de sterke fargene.
Fremveksten av de sterke fargene speiler samtiden, mener Einarsdóttir.
Etter en tid med pandemi, inflasjon, kriser og konflikt, ser vi nok sterke farger, som gir fremtidstro og optimisme, tror Einarsdóttir.
Den slimgrønne-fargen virker veldig ung på en vis. Den er veldig generasjon Z, og treffer tidsånden, mener Einarsdóttir.
Men den slimgrønne fargen dukket ikke bare opp som en løs idé eller et førsteutkast.
Bak den står et stort popmaskineri som vil at den skal plante seg fast til netthinnen din.
Nylig skrev CNN at den mye omtalte grønnfargen ble skapt av designbyrået Special Offer Inc.
Special Offer Inc. fortalte at de skal ha brukt måneder på å velge riktig kulør.
At brat-fargen er så nøye uttenkt både gleder og skremmer meg på samme tid, sier Woltmann.
– Det er noe spontant og litt uvørent over det, som bærer preg å være laget av en ung person på barnerommet.
– Jeg tror at «brat summer» vil bli til «brat fall».
Kanskje vil også høsten males brat-grønn av Kamala Harris. For fargen har forgreinet seg inn i politikken og bruker som en del av estetikken til Harris i presidentvalgkampen.