Hopp til innhold

Nytt kjempeunderskudd for SAS – tapte 1,5 milliarder

Det kriserammede flyselskapet SAS noterte seg for nok et kjempeunderskudd, og tapte 1,5 milliarder i andre kvartal.

SAS

UNDERSKUDD: SAS flyr ikke høyt om dagen, og i andre kvartal noterte de seg for nok et milliardunderskudd.

Foto: Javad Parsa / NT

SAS la tirsdag frem resultatene for resultatmessig andre kvartal, og går igjen med kjempeunderskudd.

Flyselskapet tapte ytterligere 1,56 milliarder svenske kroner før skatt. Det tilsvarer 1,5 milliarder norske kroner.

Det er 1 milliard bedre enn ved forrige kvartal, og 700 millioner mindre sammenliknet med fjoråret.

– Utviklinga er positiv. Vi ser en god sommer med mange som vil ut og reise. Men SAS trenger en omstilling og har en plan for det. Det er en ambisiøs og krevende omstilling, sier Kjetil Håbjørg, norgessjef i SAS, til NRK.

Ikke like positivt ser det ut for SAS-aksjen tirsdag. Fra start faller aksjen markant på Oslo børs, og er ned 8,9 prosent. I Stockholm er aksjen ned 9,18 prosent.

SAS har et avvikende regnskapsår, og andre kvartal strekker seg derfor fra februar til og med april 2022.

Nye detaljer rundt kriseplan

Under fremleggelsen av de første kvartalstallene i februar i år, lanserte flyselskapet samtidig en kriseplan. Restruktureringsprogrammet fikk navnet SAS Forward, og under fremleggelsen av kvartalstallene for andre kvartal, kom selskapet med nye detaljer om kriseplanen.

Flyselskapet har som mål å omgjøre om lag 20 milliarder svenske kroner fra gjeld til aksjer, samtidig som de vil hente minst 9,5 milliarder svenske kroner i frisk kapital.

Kjetil Håbjørg

OPTIMIST: SAS' norgessjef, Kjetil Håbjørg, er forsiktig optimist med tanke på selskapets fremtid.

Målet med restruktureringsprogrammet er å redusere selskapets årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner.

– En del av planen nå er å gjøre om gjeld til egenkapital, å hente egenkapital i markedet. Det viktigste er å kutte kostnader med 7,5 milliarder, og det er slik vi ser det en forutsetning for at vi skal kunne hente den kapitalen og få et sunt selskap, forklarer Håbjørg.

Han tror kriseplanen vil komme de reisende til gode på sikt.

– Vi tror disse tiltakene skal gi en bedre passasjeropplevelse. Grunnen til det er at SAS har opparbeidet seg et kostnadsnivå for et marked som ikke finnes lenger. Det må vi gjøre noe med. Og da kan vi tilby attraktive reiseprodukter som SAS er kjent for, sier Håbjørg.

Les også SAS dropper flere tusen flyvninger i sommer

Et SAS-fly noen sekunder etter take-off fra Trondheim lufthavn Værnes. Kun skyer rundt flyet. Hjulene er fortsatt ute, og flyet er av typen Airbus A320neo

Mange kanselleringer

Tidligere i vår varslet SAS at de var nødt til å kansellerer om lag 4000 av sine flyvninger i sommer, noe som tilsvarte fem prosent av flyselskapets da oppsatte flyvninger.

SAS har de siste månedene høstet kritikk blant annet fra kunder som opplever at deres flyvninger blir kansellert i siste liten.

Håbjørg forklarer at våren har vært utfordrende på mange måter, og innrømmer at det vil bli utfordrende også i sommer.

– Vi er lei oss for de kanselleringene vi har. Vi ser ei utfordring i sommer i Europa som gjør det vanskelig å skaffe til veie ressurser til ulike former for arbeid. Og så har vi hatt noen forsinkelser i leveranse av fly til SAS, som gjør at vi har valgt å kansellere for å være på den sikre sida.

Han har allikevel troen på en fin reisesommer.

– Jeg skal selv fly i sommer, og gleder meg. Jeg tror det er mange som har et oppdemmet behov for å spise pizza i Italia og gå på stranda i Spania. Vi ser for oss en fin reisesommer, men at det blir en krevende sommer.

Og når SAS-sjefen selv skal ut å fly, så blir det uten kanselleringer.

– Det er jeg helt sikker på, slår Håbjørg fast.

Les også SAS-kansellering rammer 26 i samme elektrikerfirma – står fast i Milano

Ringvirkninger av pandemien

Også svenske kunder har opplevd problemer med flyselskapet i det siste. Forrige uke skrev Aftonbladet blant annet om en kunde som fikk sine billetter kansellert, før han senere fant de til salgs igjen til en høyere pris.

Koronapandemien rammet også selskapet hardt, og de måtte si opp om lag 5000 ansatte i løpet av den perioden. Det tilsvarte 40 prosent av selskapets ansatte.

– Før pandemien omsatte SAS for over 46 milliarder kroner. I løpet av pandemien har vi vært nede på 14 på et år, og det er 70 prosent borte. Det må vi tilpasse oss. I det nye markedet har vi ansatt mange for å tilby en god reiseopplevelse, forklarer Håbjørg.

Les også SAS avlyste flytur få timer før avreise

Jan Tore Kjær ved PC

AKTUELT NÅ