NRK Meny
Normal

Slik foregår bombetoktene i Libya

En av Norges mest erfarne jagerflypiloter forteller hvordan de norske pilotene forbereder seg før de flyr ut på oppdrag i Libya.

Video Norske jagerfly i Libya

VIDEO: Norske jagerfly på oppdrag i Libya

Hva går egentlig gjennom tankene til en jagerflypilot før, under og etter bombingen av bakkemål i Libya?

Den norske piloten med kallenavnet «Gaff» har flydd jagerfly siden 1993. Han har i løpet av en 4 ukers periode fra april til mai, utført rundt 15 - 20 bombetokter i Libya.

Anonymt har han latt seg intervjue av NRK for å vise hvordan de norske jagerflypilotene som er på oppdrag i Libya arbeider.

To av pilotene som har deltat i Norges bombing i Libya.

Flere norske piloter har stilt opp anonymt for å fortelle om sine opplevelser i Libya.

Foto: Ståle Yttrehus / NRK

Får ordre fra Napoli

Pilotene får ordrer fra Natos hovedkvarter i Napoli om hvilke tokt de skal ut på. Ordrene består av informasjon om oppdraget, lokasjon og bilder av målet.

– Oppdragene varierer fra å være til stede og observere til å «ta ut konkrete mål», sier «Gaff».

Han forteller at pilotene i samarbeid med etterretningstjenesten og «mission support» (som har ansvaret for våpenutstyret), legger en detaljert plan for oppdraget.

– Vi vurderer hva slags type våpen og angrepsprofil som er best for oppdraget og ser hvor målene ligger i forhold til sivile infrastrukturer, sier «Gaff».

Fokus, fokus, fokus

«Gaff»forteller at pilotene under selve flyturen kun tenker på å gjennomføre oppdraget som planlagt.

– Vi tenker på hvor mye bensin vi har igjen, om våpensystemet er satt opp riktig og om det er ukjente trusler på bakken, sier han.

Hva tenker dere på vei tilbake fra et oppdrag?

– Det varierer nok hva folk tenker. Men de fleste er fokuserte på oppdraget. Vi er ikke ferdig før vi har landet og skrudd av maskinen, sier «Gaff».

F-16 på Kreta

Norsk F-16 på Souda Bay i Kreta

Foto: Lars Magne Hovtun, Forsvaret

Alltid redd for sivile tap

Jagerflypiloten forteller NRK at det alltid er en bekymring for å skade sivile under en bombetokt.

– Det hadde vært veldig rart om noen av oss ikke var bekymret for det. Både under trening og i krig har vi, piloter, en frykt for å gjøre noe feil, sier «Gaff».

Han tror ikke selv at han har vært på oppdrag i Libya som har gått utover sivile liv.

– Surrealistisk å være på Kreta

De norske F16 flyene tar av fra den militærebasen på Souda Bay som ligger langs Kretas vestkyst. Et område som de fleste nordmenn vil forbinde med sol, sommer og syden-idyll.

– Det er rart å ta av om kvelden for å utføre et oppdrag når du ser et SAS-fly med charterturister på neste rullebane, sier «Gaff».

– Vi er veldig klar over hvorfor vi er der, noe vi blir påminnet om hver dag vi er på jobb. Men det er samtidig surrealistisk å dra tilbake til hotellet etter endt oppdrag, sier den erfarne jagerflypiloten.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video Jens Stoltenberg på Kreta

VIDEO: Stoltenberg besøker norske soldater på Kreta

– 40 tonn ammunisjon i uka

Forsvaret bruker GPS-styrte bomber og laserstyrtebomber under operasjonene i Libya.

– GPS-bombene har blitt innstilt med hvilke lokasjoner som skal bombes. Alt vi trenger å gjøre er å trykke på en kapp, Så trenger du ikke å tenke noe mer på det. Vi skal kun filme for å verifisere at bombene treffer der de skal, forteller «Gaff».

Tor Arne Hognes som arbeider med ammunisjon og logistikk for forsvaret, forteller NRK at forsvaret også bruker laserstyrte bomber av typen GBU-24.

– Vi tolerer ikke våpen som har mer enn 10 prosent feil rate. GBU har en mye lavere feil rate og en blindgjengereprosent som ligger på underkant av 1 prosent, sier Hognes.

Ifølge Hognes har det blitt sendt ned over 400 bomber med en stykkpris på 250 - 275 000 kroner.

– Det går i gjennomsnitt to flylass i snitt hver uke fra Gardemoen til Kreta. Det er rundt 20 tonn med ammunisjon per tur, sier Hognes.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger