Prinsesse Ingrid Alexandra (10) skal ha 35 undervisningstimer i uken, langt flere timer enn i den offentlige norske skolen.
Prinsessen hadde tirsdag sin første skoledag i 6.klasse med jevnaldrende ved Oslo internasjonale skole på Bekkestua, og pressen var tilstede da hun håndhilste på rektor Janecke Aarnæs.
Ifølge Aarnæs skal elevene ved OIS tenke og snakke engelsk på skolen og de følger det internasjonale pensumet International Primary Curriculum (IPC), som er et rammeverk for kunnskap og kompetanseutvikling for barneskolen.
- LES OGSÅ:
Lærer om andre kulturer
Oslo Internasjonale skole har cirka 600 elever. Rektoren sier at prinsesse Ingrid Alexandra er en helt vanlig elev ved skolen.
– Når prinsessen går inn døren her, er hun en helt vanlig elev, akkurat som de andre OIS-elevene, sier rektor Janecke Aarnæs.
Aarnæs gjorde et intervju med NRK på norsk, men ønsket også å gjøre et intervju på engelsk. Aarnæs sier at prinsessen ville bli mottatt på engelsk, fordi det er arbeidsspråket på skolen.
Sju undervisningstimer om dagen
De åtte undervisningstimene i uken i IPC dekker fagområdene naturfag, historie, geografi, samfunnsfag, teknologi, IKT, kunst, kultur og internasjonalisering.
Timeplanen innbærer også undervisningstimer i helse og sosialfag, kroppsøving, lesing og skriving på engelsk, matte, drama og kunst.
Elevene skal i IPC-timene utforske vertsnasjonen Norge og sammenligne med eget hjemland.
– Med elever fra svært mange nasjoner i samme klasse innebærer dette en unik berikelse, innsikt og forståelse av mange lands kulturer og samfunnsforhold, sier Aarnæs.
Skapte debatt
Da det før sommeren ble kjent at kronprinsparet ville ta begge barna ut av den offentlige skolen til fordel for privatskoler, ble valget møtt med kritikk og debatt.
Arbeiderpartiets kongepolitiske talsmann Martin Kolberg sa til VG at skolevalget var et skritt i retning av avvikling av monarkiet, mens SVs utdanningspolitiske talsperson Torgeir Knag Fylkesnes uttalte til NRK at grunnlaget for monarkiet slår sprekker.
En meningsmåling NRK gjennomførte før helgen viser at det norske folk har delte meninger om kronprinsparets skolevalg. 25 prosent mener det er positivt, 41 prosent er verken det ene eller det andre, mens 30 prosent mener det er negativt. Fire prosent vet ikke hva de mener om saken.
40 prosent av de spurte sier de verken har positive eller negative synspunkter på det kronprinsparet gjør.