Slakter TV2-reality

- Det er trist å se at TV2 spiller videre på gamle klisjeer om hvite hjelpere og stakkarslige afrikanere, sier Arne Andreas Opheim i Operasjon Dagsverk.

Prosjekt X
Foto: TV2

TV2 søker for tiden etter folk som vil delta i realityprogrammet "Prosjekt X", der ti nordmenn i løpet av tretti dager skal sette opp et bygg som skal hjelpe barn i Afrika til et bedre liv.

Filmen viser først bilder av dyr og mennesker i Afrika, med ordene sorg, fortvilelse og fattigdom. Deretter kommer det svart på hvitt at åtte nordmenn skal være i landet i tretti dager, etterfulgt av nye bilder av afrikanere, men med teksten håp, glede og framtid. Reklamefilmen kan du se her .

Bidrar til fordommer

Arne Andreas Opheim, Operasjon Dagsverk

Arne Andreas Opheim i Operasjon Dagsverk er skeptisk til TV2 sitt realitykonsept.

Foto: Emma Tollersrud

Operasjon Dagsverk mener reklamefilmen er med på å bygge opp under fordommer mot afrikanere.

- Første gang jeg så den, så lo jeg litt for meg selv for jeg trodde det var en parodi. Dette er en veldig tydelig stigmatisering av afrikanere som passive mottakere av vår hjelp. Når TV2 ikke en gang spesifiserer hvilket land det er i, så virkerer det som at hele Afrika er et kontinent i sorg, fortvilelse og fattigdom. Og det de trenger er åtte nordmenn som kommer ned og setter opp noen bygg, slik at de kan oppleve glede, håp og framtid, sier Opheim.

Skaper rasisme

Han mener at holdningene til TV2 kan føre til rasisme.

- Hvis man som nordmann sitter med et inntrykk av at det bare er krig og elendighet, sorg og fattigdom på det afrikanske kontinentet, så er det klart at det har konsekvenser for hva vi tenker om de afrikanerne som kommer til Norge. Da kan man si at det er med på å skape rasisme fordi da har ikke nordmenn et likeverdig inntrykk av Afrika som en av de andre verdensdelene, sier Opheim.

Feiltokning

Marianne Røiseland, informasjonssjef TV2

Informasjonssjef i TV2, Marianne Røiseland skjønner ikke kritkken fra Operasjon Dagsverk.

Foto: Bjørn Erik Larsen / Bjørn Erik Larsen

Informasjonssjef i TV2, Marianne Røiseland, mener Operasjon Dagsverk har oppfattet reklamefilmen helt feil.

- Det synes jeg er en pussig tolkning. Sånn blir ikke programmene. Jeg synes det er tøft av SOS Barnebyer som vi samarbeider med, at de har sagt ja til å vise oss hvordan hjelpearbeid virker og hvilke dilemma man kommer opp i som bistandsarbeider. Også får vi vist en del av Afrika som dessverre veldig få kjenner til, sier Røiseland.

- Så du forstår ikke kritikken fra Operasjon Dagsverk?

Nei, jeg forstår ikke det som går på at dette er stigmatiserende. Jeg mener programmet er et viktig og konstruktivt bidrag.

Vil ikke endre programmet

Det er enda ikke klart når programmet skal sendes på TV2. Opheim sier at han håper at kanalen vil endre konseptet bak realityen.

- Jeg utfordrer TV2 til å ta kontakt med lokale partnere i Afrika. Vi tror at det er de som vet best hvor skoen trykker og hva som gjøres for å bedre deres hverdag. Denne ovenfra og ned- holdningen om at vi er de som vet best hva slags bistand de trenger, trodde jeg vi hadde lagt fra oss på 80- tallet sier Opheim.

Men TV2 blir ikke med på å gjøre noen forandringer.

- Nå har vi inngått et samarbeid med SOS Barnebyer og vi jobber tett med lokale partnere i det landet vi kommer til å lage en tv- produksjon, så det har vi ivaretatt, sier Røiseland.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger