Hopp til innhold

Skyhøy regning for å ringe Nav

Forsøker du å kontakte Nav på telefon, kan du risikere å måtte betale opptil sju ganger mer enn normal takst.

Telefon (Illustrasjonsfoto)
Foto: colourbox.no

En telefonsamtale på en halv time koster rundt 100 kroner for flere av tjenestene.

I dag informerer ikke Nav om de høye telefonprisene. Resultatet er at mange får en ubehagelig overraskelse i postkassen.

Nina Strand fra Oslo er en av dem.

- Jeg hadde født for tidlig, og var ikke i form til å gå ned til Nav for å etterlyse barselpengene. Dermed måtte jeg ty til mobiltelefonen, forteller hun.

Permisjon
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Video: Nina Strand ville etterlyse barselpengene.

- Jeg satt lenge i kø og lyttet på musikk, uten at noen opplyste om hva dette kostet pr. minutt. Til slutt kom jeg fram til en saksbehandler.

To korte samtaler, der de fleste tellerskrittene løp mens hun ventet i kø, resulterte i en regning på litt over 500 kroner. Det kostet nemlig 3,50 kroner pr minutt å ringe Navs servicetelefon.

- Helt surrealistisk

- Halve trygda går jo til telefoner til Nav. Det synes jeg er helt uhørt og nærmest surrealistisk, sier Strand. Hun henvender seg nå bare til Nav via e-post, og venter til hun får et godt gammeldags svar med posten.

Hun forteller om en venninne som hadde kontantkort i telefonen. Hun rant tom for tellerskritt akkurat i samme øyeblikk som hun fikk fatt i en saksbehandler. Dermed ble samtalen brutt.

- Det må da være mange på uføretrygd som ikke klarer å ta seg fram til Nav, men som velger å ringe i stedet, tror Strand. Det kan koste dem dyrt.

Problematisk

-Vi kan ikke ta på oss å informere om prisene til de ulike teleoperatørene, sier, Erik Oftedal. Han er direktør i avdelingen Arbeid og aktivitet, Nav. Han sier også at Nav har ulike telefonnumre i ulike deler av landet, så det er vanskelig å gjøre slik informasjon tydelig.

Forbrukerrådet

Regiondirektør Terje Kili i Forbrukerrådet

Foto: NRK

- Dette er dårlig service, sier regiondirektør Terje Kili i Forbrukerrådet. Han synes Nav burde opprette en tilbakeringingstjeneste, slik at folk slipper å sitte i dyr kø.

Private aktører er pålagt å gjøre kunden oppmerksom på hva telefontjenesten koster pr. minutt. Dette burde også gjelde offentlige etater, sier han.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger