Hopp til innhold

På denne skolen tilbys elevene hørselsvern for å lære bedre

Ved Sofiemyrtoppen skole i Oppegård tilbys elevene hørselvern for å øke konsentrasjonen. Behagelig, syns elevene – men det må ikke brukes for å stenge bråkmakerne ute, advarer Kunnskapsdepartementet.

Elever med øreklokker

Ved Sofiemyrtoppen skole bruker Celine Paulsen (10) og Malin Walmsnæss (10) hørselvern når de skal lese.

Foto: Yana Stubberudlien / Oppegård Avis

Linn Heidi Hågensen

Undervisningsinspektør ved Sofiemyrtoppen skole Linn Heidi Hågensen sier de latt seg inspirere gjennom faglitteratur og metoder som brukes til å forbedre læringsforhold hos barn,

Foto: Yana Stubberudlien / Oppegård Avis

Saken ble først omtalt i Oppegård Avis, da lokalavisen fikk flere henvendelser fra foreldre som reagerte på tiltaket. Foreldrene spør seg om tiltaket kommer som følge av mye bråk og støy i klasserommene.

  • HVA SYNS DU OM HØRSELVERN TIL ELEVENE? Diskuter i kommentarfeltet under saken.

Undervisningsinspektør Linn-Heidi Hågensen sier til avisen at de har normale støyforhold i klasserommene, og at hørselvern har blitt brukt ved skolen i flere år.

– Elever i enkelte klasser får tilbud om å bruke øreklokker periodevis og i enkelttilfeller om de føler det bidrar til å optimalisere læringsforholdene, sier hun til avisen.

– Hjelper elevene

Hågensen minner om at hørselvern er vanlig i yrker med støy, men at det hos dem er et virkemiddel som elevene kan velge å ta i bruk.

Skolen har gått til anskaffelse av mellom 20 og 30 hørselvern, som brukes av elever i andre til femte klasse etter avtale med læreren.

– Hvis de ikke har noen effekt, slutter barna å bruke dem. Men vi ser at enkelte elever har behov for å øke konsentrasjonen, og de bruker dem gjerne. Det betyr at dette hjelpemiddelet hjelper, så hvorfor ikke bruke det, sier Hågensen til Oppegård Avis.

Økende i Danmark

I Danmark har bruken av hørselvern ført til en debatt om støynivået i skolen. Der har produsenter opplevd en kraftig vekst i salget av hørselsvern til barn de siste to årene.

«Vi har kapitulert når det er hørselsvernet som skal skape ro i klasserommene», skriver lektor Jan Andreasen, som også er politiker i Socialdemokraterne, i et debattinnlegg i avisen Politiken.

Han mener ansvaret ligger hos voksne, og skriver at støyproblemene bør løses før det deles ut hørselvern.

VET DU OM ANDRE SKOLER SOM BRUKER ØREKLOKKER? HAR DU TIPS/INNSPILL? Tips NRK!

Claus Hjortdal, leder i Skolelederforeningen, sier hørselsvern kan være et godt redskap, for eksempel når noen elever skal lese for seg selv, mens andre diskuterer i gruppe.

Kontaktlærer Ane Ulriksen

Kontaktlærer Ane Ulrichsen sier hørselvern er et godt hjelpemiddel for enkelte av barna.

Foto: Yana Stubberudlien / Oppegård Avis

Stenger lyden ute

Kontaktlærer på Sofiemyrtoppen skole, Ana Ulrichsen, sier til Oppegård Avis at hørselvern brukes hele året i gruppearbeid eller i forbindelse med stasjonsundervisning.

– For noen barn er det utfordrende å konsentrere seg om oppgaven når en gruppe ved siden av dem spiller Ludo eller en annen gruppe driver med høytlesning. Når det foregår flere aktivitet samtidig, er det en fordel for enkelte barn å kunne bruke øreklokker for å stenge lyden ute, sier hun til avisen.

Malin Walmsness (10) synes det er behagelig å ha på seg hørselvern.

– Da slipper jeg å høre på de andre barna når jeg driver med stillelesing, sier hun.

– Må ikke være svar på bråk i timen

Birgitte Jordahl

Statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet, sier det er viktig at tiltaket ikke er skolens svar på bråk i timen.

Foto: Pressefoto

Statssekretær i kunnskapsdepartementet Birgitte Jordahl sier hun ikke er kjent med tiltaket som Sofiemyrtoppen skole har satt i gang.
Hun mener det er viktig at hørselvern ikke er skolens svar på bråk i timen.

– Men dersom enkelte grupper bruker det i stasjonsundervisning for å kunne konsentrere seg, har jeg ingen betenkeligheter med det, sier Jordahl til NRK.

Hun sier det har i lang tid vært jobbet med tiltak for å hindre uro i skolen, og at det er viktig at elevene er i et miljø hvor de kan konsentrere seg.

– Uroen er på vei ned, men det kan bli enda bedre. Det er opp til hver lærer å bestemme hvordan de skal løse dette, men hvis det bråkes så mye at elever må bruke hørselvern for å konsentrere seg, er det urovekkende.

FUG positive

Elisabeth S. Gundersen

Elisabeth S. Gundersen i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) sier hørselvernbruk ikke må gå ut over det kontinuerlige arbeidet med å skape ro, trivsel og optimale læringsforhold i klassene.

Foto: FUG

Leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), Elisabeth S. Gundersen, er heller ikke kjent med bruk av hørselvern i skolen, og sier de ikke har mottatt henvendelser fra foreldre som reagerer på dette.

– Det vi ofte får spørsmål om er bråk og uro i klassen som forstyrrer undervisningen. Støy forekommer i mange klasser i større eller mindre grad. Det er skolens og lærernes ansvar å sikre ro og konsentrasjon i timene. En god klasseledelse er en viktig forutsetning for et godt læringsmiljø, sier Gundersen.

Hun mener skolen samtidig skal tilby tilpasset undervisning til alle elevene i klassen.

– I en baseskole der grupper av elever driver med ulike aktiviteter i løpet av samme timen, kan vi forstå at øreklokker kan være et nyttig hjelpemiddel for enkelte elever for å lese eller løse individuelle oppgaver.

Gundersen sier det er viktig at bruken av øreklokker i klassen skjer i en begrenset tidsperiode og til gitte formål, og i gitte situasjoner.

– Det må ikke gå på bekostning av jevn og nær kontakt mellom elevene selv og mellom elev og lærer i for å sikre samhandling og læring. Dessuten er det en selvfølge at hvis øreklokker skal brukes i undervisningen, må dette først tas opp med i foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) eventuelt også i andre rådsorganer på skolen, sier FUG-lederen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger