– Hvis Norge skal nå sine klimamål, er oljeselskapene nødt til å kutte betydelig mer enn det Høyre-regjeringen la opp til i sitt budsjett, sier SVs energi- og miljøpolitiske talsperson Lars Haltbrekken til NRK.
– Det er helt uforståelig at de skal slippe unna med en lavere økning i CO₂-avgiften enn alle andre.
For mens Erna Solbergs (H) regjering foreslår en økning av CO₂-avgiften på 28 prosent for de aller fleste områdene, skjermes noen få sektorer:
– For kvotepliktige utslipp fra luftfarten og petroleumsvirksomheten foreslås det en økning av avgiftene på henholdsvis 5 og 15 prosent, heter det i pressemeldingen fra tidligere finansminister Jan Tore Sanner (H).
– Må kutte mer
Opptrapping av CO₂-avgiften ble varslet i regjeringens klimaplan i vår.
Målet er å bringe CO₂-avgiften opp til 2000 kroner per tonn innen 2030. Det må til for å nå Norges klimamål, mener både Solberg-regjeringen og etterfølgerne.
Den nye Ap/Sp-regjeringen arbeider nå på spreng med et såkalt tilleggsnummer, et slags «ekstrabudsjett», som kommer om tre uker.
Deretter må den nye regjeringen forhandle med SV i Stortinget for å få flertall for sitt budsjett for 2022. SV er nå i ferd med å meisle ut sine krav til forhandlingene.
Partiet er forsiktig med å forskuttere prosessen, men Haltbrekken reagerer sterkt på at den avgåtte regjeringen delvis skjermer oljebransjen fra økt CO₂-avgift.
– Hvor mye mener SV oljeselskapene må betale per tonn CO₂ de slipper ut?
– Vi har ikke satt et konkret mål for det for 2022 ennå. I 2021 sa vi at oljeselskapene burde betale 2000 kroner, sier han.
Økte kvotepriser
Tidligere klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn fra Venstre forklarer hvorfor regjeringen velger å gi oljebransjen en langt mindre avgiftsøkning enn andre sektorer.
– Oljebransjen betaler både nasjonal CO₂-avgift, men også kvotepris i EU. Den kvoteprisen har økt ganske dramatisk det siste året, slik at den samlede karbonprisen for oljenæringen har gått veldig høyt opp, sier han til NRK.
– Da øker vi ikke CO₂-avgiften så mye for dem, fordi målet er at de skal komme til 2000 kroner de også, men i løpet av dette tiåret.
Rotevatn avviser at Venstre har tapt en kamp internt i regjeringen på dette området og viser til klimaplanen fra i vår.
Uviss skjebne
Men hva som skjer med regjeringens budsjett og avgiftsforslag, er altså uvisst, ettersom landet har fått en ny regjering.
Arbeiderpartiet og Senterpartiet jobber nå på spreng for å få ferdig sitt tilleggsnummer. Der vil de to partiene gjøre om regjeringens politikk på sentrale områder.
Finanskomiteens leder Eigil Knutsen (Ap) vil ikke gå inn på substansen i saken nå.
– Ap og Sp sier i Hurdalsplattformen, som ligger til grunn for politikken vår, at vi skal gradvis øke CO2-avgiften på sokkelen, sier han til NRK.
– Nøyaktig hvordan det kommer til å se ut i 2022, skal vi komme tilbake med i tilleggsnummeret vi kommer med i november.
Plattformen ble lagt fram for én uke siden.
- LES MER:
– Kuttmål i fare
I fjor vår ble det inngått et bredt forlik i Stortinget om en koronapakke til oljenæringen. Målet var å sikre investeringer i en bransje som sysselsetter titusener av nordmenn.
Men i pakken lå det også et klart krav til oljeselskapene om å kutte sine utslipp av klimagasser med 50 prosent innen 2030.
Det målet er nå satt i fare, mener SV, som sto utenfor oljeforliket i Stortinget.
– Det som det ligger an til nå, er at vi kun klarer å kutte halvparten av de klimakravene man ble enige om for oljeselskapene, sier Haltbrekken.
For ifølge regjeringens egne fremskrivninger for norske utslipp som presenteres i Nasjonalbudsjettet, fremgår det at utslippene fra olje- og gassproduksjonen var 12,9 millioner tonn i 2005.
De antas å bli 12,1 millioner tonn i 2025 og 9,7 millioner tonn i 2030. Altså langt fra en halvering, men snarere et kutt på omkring 25 prosent.
– Rotevatn, får vi ikke problemer med at oljebransjen skal kutte sine utslipp med 50 prosent innen 2030 ved å ikke trappe opp CO₂-avgiften enda raskere?
– Dette blir trappet opp veldig raskt. Karbonprisen øker raskere for oljenæringen enn for andre, nettopp fordi kvoteprisen øker så raskt, sier den tidligere klimaministeren.
– Når karbonprisen øker så raskt for oljenæringen, kommer elektrifisering til å lønne seg for de aller fleste felt. Det er bra, fordi det kutter utslipp.
Elektrifisering handler om å kutte utslipp på sokkelen ved å føre strøm fra land ut til plattformene.