NRK Meny
Normal

Skjebnehelg for SAS

Dersom SAS-ledelsen og de ansatte ikke blir enige i løpet av helgen, kan flyselskapet være tomt for penger i løpet av kort tid. Hvis fagforeningene ikke underskriver, er det uvisst hvor lenge SAS er på vingene.

Fremtiden for SAS ser mørk ut dersom ledelsen og de ansatte blir enige om knallharde kostnadskutt

Hvis ikke ledelsen og de ansatte blir enige om massive kutt i lønninger og arbeidsvilkår innen søndag ser fremtiden for flyselskapet SAS særdeles mørk ut. Nå kjemper selskapet for å overleve.

Foto: Lien, Kyrre / NTB scanpix

Det går mot en lang helg i København og en kamp mot klokka i flyselskapet SAS. I hele dag har selskapet forhandlet med åtte fagforeninger. Deadline er et ekstraordinært styremøte på søndag.

Styret skal da ta stilling til om selskapets foreslåtte spareplan kan gjennomføres. Alternativet er etter alt å dømme konkurs.

Har bare en plan

– Den eneste planen vi har fokus på nå, er å bli enige og at SAS skal være på vingene mandag. Hva som ellers skjer blir bare spekulasjoner, sier pressetalsmann Tormod Sandstø i SAS til NRK.

– Vi kan ikke gi noen garatier for at vi kommer til å fly, sier pressesjef Elisabeth Manzi, til den svenske avisen Expressen.

Avisen skriver at selskapet hverken vil eller kan gi noen garantier til kunder som har booket billetter med kreditkort eller brukt bonuspoeng.

– Styrets beslutning i morgen vil avgjøre hvordan fremtiden ser ut, sier Manzi.

– SAS' eksistens er helt avhengig av at medarbeiderne i selskapet godkjenner spareplanen som ledelsen har lagt frem, sier senioranalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank til NRK.no

Analytikerne sier at flyselskapet vil gå tom for penger i løpet av få måneder dersom de ansatte vender tommelen ned for spareplanene.

– Hvis man ikke blir enige, vil jeg anta at kredittfasilitetene til SAS blir frosset. Det å drive SAS koster et par milliarder i måneden. Da er det svært begrenset hvor lang tid SAS kan holde seg på vingene, sier SAS-analytiker Lars Heindorff i ABG Sundal Collier.

Det er selskapet selv som har satt en kort frist for å legge maksimalt press på fagforeningene.

Forhandlingen fortsetter utover lørdagskvelden.

Uroen fører til presset likviditet

Samtidig har uroen rundt SAS ført til at kundene kjøper færre billetter enn før. Det bekreftet konserndirektør Eivind Roald denne uken.

– Noe nedgang har vi sett, spesielt på privatreiser. For forretningsmarkedet er salget stabilt, sa Roald til NRK torsdag.

Det betyr mindre penger i kassa, og en svekket likviditet.

Samtidig har kundene stått i kø for å bruke opp bonuspoengene sine i frykt for at SAS går mot en økonomisk krasjlanding.

Ved en konkurs blir poengene verdiløse. Tidligere i uken ble eurobonus-butikken i Sverige stengt på grunn av overbelastning.

Men når kundene betaler sine reiser med opptjente poeng i stedet for kontanter eller plastkort, gir det ingen inntekter i kassa til det kriserammede flyseselskapet.

Kontantstrømmen svekkes ytterligere.

LES OGSÅ: – Tøffe tider for de ansatte i SAS

– SAS-ledelsen viker ikke en tomme

SAS-ledelsen og de ansatte i åtte fagforeninger må i løpet av søndag komme til enighet om kutt i lønninger og svekkede arbeidsvilkår.

Men frontene er steile.

Flere av fagforeningene har gitt uttrykk for at det ikke kommer på tale å skrive under på noe ultimatum fra ledelsen, som innebærer at de ansatte må kutte lønningene opp til 15 prosent, og i tillegg må godta svekkede arbeidsvilkår.

Den svenske avisen Expressen skriver at fagforeningene i de tre skandinaviske landene legger vekt på forskjellige ting. De svenske og norske kabinansatte skal være mest opptatt av pensjonsordningene, mens danskene angivelig kjemper hardest mot lønnsreduksjonene.

En av fagforeningene skal ha tatt med seg et eget kuttforslag inn i møtene med ledelsen, skriver Svenska Dagbladet.

Konsernsjef Rickard Gustafson (t.v) og styreleder Fritz Schur i SAS

Styreleder Fritz Schur i SAS (til høyre på bildet) venter at konsernsjef Rickard Gustafson har med seg underskrevne papirer på at de ansatte i selskapet godtar ultimatumene fra ledelsen.

Foto: FREDRIK SANDBERG / NTB scanpix

LES OGSÅ: Danskene avviser SASs spareplan

Men det er ikke bare de ansatte som har kniven på strupen. Hvis ikke de ansatte skriver under på kriseplanen er i realiteten avtalen med eierne og långiverne avblåst.

Jacob Pedersen, analysesjef i Sydbank

- Det er ikke sannsynlig at de skandinaviske regjeringene vil tillate at SAS-flyene blir stående på bakken, mener Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

Foto: Sydbank

Den knallharde spareplanen er en forutsetning for at bankene og eierne stiller opp med mer kreditt for flyselskapet, og SAS-ledelsen viker ikke en tomme, skriver DI.se.

– Vi har fått denne sjansen og det er denne planen som gjelder. Våre største eiere og långivere har sagt at de stiller opp med forlengede kreditter dersom vi leverer i henhold til denne planen, sier Elisabeth Manzi, som er pressesjef i SAS.

LES OGSÅ: Diskuterer SAS-ultimatum torsdag

– Flyr som vanlig på mandag uansett

SAS forsøker å berolige sine kunder med at selskapet forventer å komme til enighet, og forventer å fly som vanlig på mandag.

Sydbank-analytiker Jacob Pedersen sier at han mener at meldingen fra SAS er troverdig.

– Det regjeringene i Norge, Sverige og Danmark absolutt ikke er interessert i er en ukontrollert konkurs, hvor selskapets fly fra en dag til en annen blir stående på bakken. Det vil knuse lufttrafikken i Norden og ha uoverskuelige konsekvenser på kort sikt, sier Pedersen.

LES OGSÅ: – SAS Norge burde løsrive seg fra Sverige og Danmark

Han mener at regjeringene, som eier halvparten av SAS, vil presse styreleder Fritz Schur til å holde selskapet på vingene så lenge det er penger i kassen, selv om selskapet ikke kommer til enighet med de ansatte.

Pedersen har ingen tro på at kreditorene vil begjære selskapet konkurs i nærmeste fremtid uansett hva som skjer, og tror heller ikke at styret i SAS vil begjære oppbud med det første.

– Det tror jeg heller ikke at eierne vil la styret få lov til før det kan gjøres på en kontrollert måte, sier analytikeren.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger