Når foreldrene ønsker å ha samtaler hver for seg, blir det en merbelastning for skolen og lærerne.
Rektor Hanna Holand ved Gyldenborg skole i Tromsø har erfart at ønsket om doble konferanse øker i omfang med statistikken over samlivsbrudd.
- Hvis en lærer jevnt over har 28 konferansetimer om høsten, så kan vi komme nærmere 40 konferansetimer før vi vet ordet av det, sier Holand til NRK.
- Flere konferansetimer bør i så fall kompenseres, og da blir det plutselig også et ressursspørsmål, sier hun.
Hun så til slutt behovet for avklaring i forhold jussen - om foreldre juridisk har rett til dobbelt sett med konferansetimer eller om skolen kan si nei til å etterkomme ønsket.
Spørsmålet er sendt skoleeieren, Tromsø kommune, som skal i gang med å vurdere spørsmålet.
Kan ikke nekte
Leder Stig Rusten i Aleneforeldreforeningen mener dette er noe skolene ikke kan nekte å tilby foreldrene.
- Det er ikke foreldrenes problem at de ikke får konferansetime, dette er noe som rammer barna.
- Så det må skolen bare legge til rette for - og skolene må få de konferansetimene de har krav på, sier Rusten.
- Har du forståelse for at en slik ordning krever ekstra ressurser?
- Ja, men jeg har ikke noen forståelse for at de skal diskriminere aleneforeldre som ikke klarer å ha konferansetimene sammen, sier han.
Stjeler tiden
Politisk rådgiver Roar Grøttvik i Utdanningsforbundet mener problemet både er stort, og delvis skjult.
Han sier det er stor forskjell på hvor gode rutiner skoler har for å henvende seg til begge foreldre. Noen forholder seg bare til den offisielle adressen og lar det være opp til foreldrene å gi hverandre info.
- Ansvaret blir i realiteten lagt på den enkelte lærer. Lærerne disponerer mindre og mindre av sin egen tid, og merarbeidet rundt dobbelt sett med konferansetimer stjeler tiden fra andre nødvendige ting.
- Mange lærere har dårlig samvittighet fordi de ikke har tid nok til å følge opp den enkelte elev - det er kanskje den største belastningen i jobben, sier Grøttvik.
Samtidig setter kravet, eller ønsket, om konferansetimer for hver av foreldrene, skolen og lærerne i vanskelig situasjon.
- Skolen har plikt til å forholde seg på måten som best for barnet. Og det blir vanskelig hvis ikke de har kontakt med begge foreldrene, sier Grøttvik.
Noen ganger best
Rektor Hanna Holand ser at det noen ganger er uunngåelig at eleven kommer to ganger.
- Hvis konfliktnivået er så høyt mellom foreldrene, at de ikke vil klare å ivareta foreldreansvaret godt nok med barnet tilstede, så vil jeg vurdere hvorvidt det var bedre at de kom hver for seg.
- Det er barnets beste som er i sentrum for oss, sier Holand.