Hopp til innhold

Skei Grande ble for radikal for landsmøtet

Tromsø (NRK): Venstrelederen ville utrydde alle diesel- og bensinbiler i norske storbyer innen fem år, men ble moderert av sitt eget landsmøte.

Skei Grande

Venstre-leder Trine Skei Grande gikk på et klimapolitisk nederlag på Venstres landsmøtet.

Foto: Bernt Olsen / NRK

Det haster med det grønne skiftet, er budskapet fra Venstres landsmøtet samlet i Tromsø denne helga. Men venstrelederen har det litt for travelt.

– Hvorfor ikke si klart ifra at innen 2020 stenges bykjerner hvor det bor mange mennesker for alle kjøretøy som ikke går på miljøvennlig drivstoff? spurte Trine Skei Grande.

Svaret fra landsmøtet fikk hun i dag: 2020 blir for tidlig, bilparken kan først skiftes ut innen 2025.

Mener 2020 er realistisk

– Man skal ha litt hårete mål, sier Skei Grande om det som må tolkes som et lite nederlag for partilederen.

– Det er ikke sånn at jeg har all makt. Så jeg må bøye meg når flertallet bestemmer.

Men hvorfor 2020?

– Jeg tror det her kommer til å skje innen 2025, for da er bilparken vår skiftet ut uansett. Så det er realistisk med 2020.

Nestleder og klimapolitisk talsperson, Ola Elvestuen, mener ikke Skei Grande var for radikal.

– Det har ikke noe med det å gjøre, det handler om hvor raskt man kan få til en så stor omstilling. Da er 2025 et rimelig tidspunkt, både for å få på plass virkemidlene og de nødvendige investeringene, sier han.

– Vi er nok ikke veldig populære nå

Elvestuen var også med i en annen omstridt debatt på landsmøtet sammen med Unge Venstre. De ønsker at ulønnsomme investeringer på norsk sokkel ikke skal belønnes.

Tord Hustveit

Leder i Unge Venstre, Tord Hustveit.

Foto: Anne Mone Nordahl / NRK

– I dag kan oljeselskaper trekke fra på skatten av overskuddet sitt, sånn at innvesteringer som egentlig er ulønnsomme kan bli lønnsomme. Det er galt å subsidiere oljeleting når vi ikke vet hvilke konsekvenser det får for klimaet.

Det sier leder i Unge Venstre, Tord Hustveit. Han taler åtte av sine egne fylkeslag, deriblant Rogaland, midt i mot.

Likevel gikk forslaget gjennom på landsmøtet, men kommer til å møte betydelig motstand fra en samlet bransje og fra samarbeidspartiene i regjering.

– Vi er nok ikke veldig populære hos oljenæringa nå, og jeg tror ikke det blir enkelt å få gjennomslag for det her i Stortinget. Men jeg tror veldig mange ser at det er problematisk at fellesskapet skal ta så stor del av risikoen på sokkelen.

AKTUELT NÅ