Hopp til innhold

Skal være framskritt i SAS-mekling

De ansatte og arbeidsgiverne snakker nå direkte med hverandre. Meklerne i SAS-oppgjøret har derfor tatt et skritt tilbake.

SAS fly

MEKLING: Partene snakker sammen. Men det er fortsatt fare for streik i SAS.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

– Dette er arbeidskrevende. Etter hvert som en frist nærmer seg øker presset og stressnivået. Det er en situasjonen som krever mye av de som er i den, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland til NRK.

Han har ankommet forhandlingene i Stockholm for å støtte pilotene i den siste fasen av meklingen.

Aleksander Wasland

Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund snakker med pressen utenfor Næringslivets hus i Stockholm.

Foto: KSENIA NOVIKOVA / NRK

Snakker med hverandre

Meklingen i flyselskapet SAS pågår for fullt. Dersom ikke partene blir enige før midnatt, kan hele 900 piloter bli tatt ut i streik.

Fredag skal det likevel være framskritt.

– Det er positivt at man kan prate direkte, sier den svenske mekleren Jan Sjölin til nyhetsbyrået TT.

Fordi partene i SAS-oppgjøret nå snakker sammen har meklerne har tatt et skritt tilbake, ifølge Sjölin.

Normalt sitter partene i en mekling på hver sine rom og har sjelden direkte kontakt. Når meklerne kan tre tilbake og la partene snakke sammen uten deres innblanding, er det som oftest å regne som framskritt i forhandlingene.

Sjölin understreker at meklerne er tilgjengelig for partene. Hvis det skulle dukke opp splid eller uenigheter, vil de rykke inn for å forsøke å rydde opp og få prosessen tilbake på sporet.

Reisende på Oslo lufthavn.

Det var lange køer på Oslo lufthavn fredag. Streiker er blant mange faktorer som har skapt trøbbel for reisende over hele Europa. Streik i SAS kan gjøre vondt verre.

Foto: Kari Stokke Nilsen / NRK

– Ingen løsning

Sjansene for streik er likevel store. Riksmekler Mats Ruland sier de ikke er i mål ennå.

– Det jobbes på og har vært bevegelse, men vi har ingen løsning, skriver han i en SMS til NRK fredag formiddag.

Han vil ikke gi mer informasjon.

– Vi jobber i øyeblikket knallhardt for å nå en løsning, da det siste vi ønsker er å ødelegge våre passasjerers ferie. Men det er helt opp til SAS-ledelsen nå, vi kan aldri være med på å rive ned den skandinaviske modellen.

Det sier Roger Klokset. Han er leder i Norske SAS-flygeres forening.

Logg Roger Klokset, Leder Norske SAS -Flygeres Forening

Leder i Norske SAS-flygeres forening Roger Klokset vil ikke kommentere selve meklingen. Han forteller at de jobber knallhardt for å løse konflikten.

Foto: Astri Husø / NRK

Villige til å la selskapet gå konkurs

I går sa Klokset til VG at de er villige til å la selskapet gå konkurs, så lenge SAS ikke innfrir deres krav.

Lederen for SAS sin svenske pilotforening, Martin Lindgren, sier at selskapet ikke oppfyller sitt arbeidsansvar.

– SAS bedriver akkurat nå en virksomhet som vi mener er i strid med fagforeningsrettigheter, og det må man slutte med.

Kommunikasjonsdirektør i SAS, Karin Nyman, kaller uttalelsen fra Klokset absurd.

– Jeg mangler ord, sier hun.

Fasaden til Näringslivets hus i Stockholm.

Forhandlingene mellom partene i SAS-oppgjøret foregår på Näringslivets hus i Stockholm.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Dette handler om at pilotforeningene, samtidig som SAS befinner seg i en veldig vanskelig finansiell situasjon, krever økt makt og forbedrede vilkår, i stedet for å være med og bidra.

Hun vil ikke spekulere i hvor lang streik SAS klarer å håndtere, men sier at sommeren er den viktigste perioden for selskapet.

Rundt 30.000 passasjerer og 200 til 250 flyvninger daglig vil bli rammet av streiken, ifølge Nyman.

– Det er veldig vanskelig å booke om, så det betyr at veldig mange reisende ikke vil komme seg på ferie.

Tusenvis kan bli rammet

En storstreik blant SAS-pilotene vil ramme store deler av selskapets trafikk.

En streik kan ramme rundt 250 avganger og 45.000 reisende daglig på tvers av Skandinavia, ifølge TT.

Analytikere har anslått at en streik vil koste SAS 80–100 millioner kroner. Hver dag.

– Dette er en vanskelig situasjon å være i, sier Alexander Wasland til NRK.

Han forteller at flygerne ønsker et godt samarbeid med SAS.

Les også Dette har du krav på når det er streik i SAS

Folkemengde foran SAS sin skranke på Oslo lufthavn mandag.

Dette er konflikten

SAS og pilotene deres er ikke uenige om lønn.

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper.

Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig opprettet SAS to datterselskapet. De fikk navnene SAS Link og SAS Connect. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter.

SAS-pilotene som ble sagt opp under pandemien vil ha tilbake jobbene.

De sier SAS prøver å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen.

SAS avviser dette. De mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.

Ifølge pilotforeningen har pilotene gått med på innsparingstiltak som utgjør 25 prosents besparelse.

Til gjengjeld vil de ha en forsikring om at det er deres medlemmer som får de nye arbeidsplassene som skal fylles i SAS Link og SAS Connect.

– Vi gikk inn i meklingen med en stor uenighet basert i at SAS-ledelsen har omgått våre tariffavtaler. Dette gjennom å nyansatte i bemanningsselskaper mens 450 oppsagte piloter står på gaten, samtidig som man ønsker enorme innrømmelser på våre allerede konkurransedyktige avtaler, sier Roger Klokset.

AKTUELT NÅ