– Jeg synes det er synd at det ikke blir satt mer fokus på det, sier Hedda Eia Vestad.
Hun studerer grunnskolepedagogikk på fjerde året ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HIOA), men føler at hun har lært svært lite om hvordan hun skal gi best mulig seksualundervisning til sine fremtidige elever.
– Ikke lært på skolen
– Det har vært veldig lite. Det har selvfølgelig vært noe i naturfag, mye på biologien i det hele. Ellers så har det jeg har fått gjennom utdanningen min blitt arrangert av studentforeningene. Så det har vært utenom det som er arrangert av institusjonen, sier hun.
- Hvordan var seksualundervisningen da du gikk på skolen? Del in erfaring ved å sende epost til NRKs journalister!
Når pedagogstudentene er ferdig utdannet skal de gjennomføre seksualundervisning i fjerde, syvende og tiende klasse. Og ikke minst: De skal svare på spørsmål fra nysgjerrige barn og tenåringer gjennom hele deres tid i norsk grunnskole.
– Føler lærerstudentene seg forberedt til å ha slik undervisning?
– Hvis de er det, så er det på grunn av personlig egnethet, og at de har søkt opp informasjon selv og deltatt på frivillige forelesninger. Utifra hva vi har lært her så er svaret nei, sier Eia Vestad.
Les også: Seksualundervisning i barnehagen
– Ikke-eksisterende
Hvordan fremtidens lærere skal gjennomføre undervisningen lærer de svært lite om i studietiden, da de har minimalt med emner knyttet til tematikken, forteller Silje Marie Bentzen, som er leder i studentorganisasjonen Pedagogstudentene.
– De ønsker seg helt klart mer. De ser at det er veldig lite fokus, og et ikke-eksisterende fokus noen steder. Vi vet at dette er noe vi kommer til å møte i fremtiden, uavhengig om man skal jobbe i barnehage eller i grunnskole. Derfor er det helt essensielt at vi lærer om det, sier hun.
– Personlig har jeg ikke hatt noe undervisning i det, og jeg tror man kan si at det er i veldig varierende grad. Og det ser man også når det er våre egne medlemmer som tar initiativ til å arrangere fagdager og konferanser om dette, legger Bentzen til.
Se video: Hva er god seksualundervisning?
– Veldig personavhengig
Kritikken mot lærerne og deres seksualundervisning har haglet i en årrekke.
Stine Kühle-Hansen, som er lærer og autorisert seksualunderviser, mener lærerstudentene er for dårlig forberedt fordi seksualundervisning ikke er på pensum i studietiden.
– Når den ikke er kunnskapsbasert eller er i lærerutdanningene så blir den veldig personavhengig og preget av private preferanser og holdninger. Det er ikke bra. Vi skal gi undervisningskvalitet og ikke personlig synsing til elevene våre, sier hun, og legger til at det derfor blir store individuelle og lokale forskjeller på hyppighet og kvalitet på seksualundervisningen i Norge.
– Hva er løsningen?
– Det er å få seksualundervisning inn i lærerutdanningene og å tilby videreutdanning. Utdanningssektoren må prioritere pensum og fagmiljøer. Det er noen høyskoler og universiteter som har fagmiljøer som kan mye om seksuelle overgrep, om kjønnsidentitet og om seksuell helse og uhelse. Disse må samarbeide i større grad, sier Kühle-Hansen, som mener at også andre profesjonsstudier som medisin, sykepleie og psykologi bør satse større på dette området.
Les også: Fastlege oppfordrer: – Ha med kondom i veska
– Mer enn kropp
Ifølge Nasjonalt råd for lærerutdanningen (NRLU) lærer pedagogstudenter om det biologiske knyttet til seksualitet i naturfag, litt om kjønnsvariasjon og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser i pedagogikk, mens i faget RLE lærer de om seksualitet på et generelt nivå knyttet til ulike perspektiver. Det er derimot lite om følelser og verdier.
Kühle-Hansen påpeker at studietilbud om grunnleggende seksualkunnskap for lærere er et sted å starte. Selv har hun vært med å utvikle et tverrfaglig etterutdanningsprogram om seksuell helse ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
– Dette er et fag som alle andre skolefag, som må ha utgangspunkt i forskning og kvalitetsutvikling. Når en elev på skolen spør, så skal de få kunnskapsbaserte svar, og ikke svar som er preget av lærerens egne private preferanser og holdninger, sier hun, og legger til:
– Seksualundervisning bør handle like mye om sosial handlingskompetanse, lover og regler, kultur og helse, som fakta om egen kropp og seksualfunksjoner. Elevene vil få mer reflekterte valg og kunne orientere seg tryggere i sine følelser og miljøer hvis de har fått slik kunnskap, mener hun.
Ny strategi
For tiden jobber Helsedirektoratet med en ny strategi for seksuell helse, som skal overleveres til helse- og omsorgsdepartementet før årsskiftet. NRK vet at et av tiltakene som vurderes i strategien er å vektlegge og implementere kunnskap om seksualitet i profesjonsutdannelser innenfor lærer, helse- og sosialfag.
– Tiltak som er til vurdering, som vi har fått innspill på fra ungdom, er rundt dette med seksualundervisning. Det er et tiltak som vi jobber med og som vi ønsker å jobbe med sammen med utdanningsmyndighetene om, sier avdelingsdirektør Ellen Margrethe Carlsen i Helsedirektoratet.
– Ikke nok
I en høring med frist i november foreslår kunnskapsdepartementet å endre forskrifter i lærerutdanningene for å øke kunnskap om seksuelle overgrep og vold. Det er ikke tilstrekkelig, mener Pedagogstudentene.
– Vi er fornøyd med tiltaket som har kommet, men vi mener jo ikke at det er nok. Vi er opptatt av dette med barnets naturlige seksualitet som er en forutsetning for å kunne snakke om seksuelle overgrep. Så det må et mye bredere perspektiv inn i lærerutdanningene, sier leder Silje Marie Bentzen.
Heller ikke Kühle Hansen mener det holder mål.
– Vi kan ikke bare snakke om den problematiske eller krenkende seksualiteten. Vi må gjøre sånn som Helsedirektoratet har signalisert og også vektlegge at seksualiteten er en ressurs og en berikelse for livskvalitet, sier hun.
Kunnskapsdepartementet har ikke hatt anledning til å kommentere denne saken.