Sju forsvarsministre må svare for 14 år forsinkede skandalehelikoptre

Forsvarets nye NH90-helikoptre er minst 14 år forsinket. Mandag skal Riksrevisjonens rapport om anskaffelsen opp i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

– Jeg håper det blir en utdypelse av hvordan man ikke skal inngå en kontrakt, sier riksrevisor Per-Kristian Foss til NRK før høringen. Han leverte i fjor en knusende rapport om de sterkt forsinkede helikoptrene.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) og hele seks forgjengere må møte til åpen høring på Stortinget om skandalekjøpet mandag.

– Vi skal snakke med fagfolk, tidligere statsråder og nåværende statsråd for å få svar på hva som har gått galt. For galt har det gått, sier kontroll- og konstitusjonskomiteens leder, Dag Terje Andersen (Ap), til NRK.

Nytt helikopter NH90 lander på Kjeller

Et splitter nytt NH90-helikopter lander på Kjeller i januar i fjor. Da var det minst ti år forsinket, for den siste NH90-maskinen skulle vært levert i 2008. Mandag skal skandaleanskaffelsen opp i en høring i Stortinget.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

14 år forsinket

Det siste av de 14 NH90-helikoptrene som ble bestilt i 2001, skulle vært levert i 2008. 18 år etter kjøpsvedtaket har Norge bare fått levert åtte av maskinene. Seks av dem kan bare brukes til trening.

I tillegg er antall flytimer dramatisk lavere enn ventet på grunn av et uforutsett stort behov for vedlikehold. Prisen for å holde maskinene i luften, har også blitt langt høyere enn ventet.

Og fortsatt er det forsinkelser. Først i 2022 er siste leveranse planlagt, selv om ingen i dag kan si med sikkerhet at den fristen vil bli overholdt, skriver NTB.

Kystvaktens helikoptre vil være fullt ut operative tidligst i 2025, sa kilder i Forsvaret til Aftenposten tidligere i år. Det er i så fall 24 år etter at helikoptertypen ble bestilt.

NH90

NH90 skal brukes av både Kystvakten og fregattvåpenet.

Foto: Torgeir Haugaard / Forsvarets mediesenter

Vurderte å avbryte kjøpet

De tekniske problemene har gjort at helikoptrene kan by på svært få flytimer, lav tilgjengelighet og en sterkt begrenset operativ virksomhet.

Gjentatte ganger har forsvarsministre vurdert å si opp kontrakten å bestille andre helikoptre.

– Kontrakten ga ikke noen entydig mulighet for å trekke seg uten vesentlige ulemper. Jeg ser at skiftende forsvarsministre hele denne tiden har vurdert å si opp kontrakten, men har kommet til at det ikke har lønt seg, sier riksrevisor Foss.

Tidligere forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) sier de i hans tid begynte å bli lei av alle utsettelsene og forsinkelsene, og at de satte i gang en utredning av alternativer. Samtidig begynte de første helikoptrene å komme. Departementet valgte derfor å ikke gjøre noe.

Men i ettertid viste det seg å være et feil valg, sier Eide.

– Jeg mener vi kan ta lærdom av dette, og være forsiktige med å gå inn i store, dyre og kompliserte utviklingsprosjekter når det finnes nok av alternativer på markedet.

Riksrevisjonen kritisk

Riksrevisjonens rapport la en stor del av skylden for NH90-problemene på leverandøren, NHIndustries, men refser samtidig Forsvarsdepartementet og Forsvaret.

Riksrevisor Per Kristian Foss om NH90-helikoptrene

– Svak planlegging av et så stort prosjekt med så mange aktører, delleveranser og stort behov for koordinering, har vært en viktig årsak til den svake framdriften, sa riksrevisor Per-Kristian Foss (i midten) da han la frem rapporten om NH90-anskaffelsen.

Foto: Andreas Trygstad Nilsen / NRK

Forsvarsministrene som må svare for skandalekjøpet, er Bjørn Tore Godal (Ap), Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap), Grete Faremo (Ap), Espen Barth Eide (Ap), Ine Eriksen Søreide (H) og altså sittende forsvarsminister Bakke-Jensen (H). Kristin Krohn Devold (H) kommer av praktiske årsaker til en egen høring onsdag påfølgende uke, ifølge NTB.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger