Da Lars Magne Mauset dro på jobbintervju i forrige uke møtte han en arbeidsgiver som hadde sjekket profilen hans på Facebook - for å finne ut hva slags kar han er.
Kan lese alt
- Det første jeg tenkte da intervjueren fortalte at hun hadde sjekket
profilen min på Facebook, var at jeg håpet at det ikke lå ute bilder av meg som jeg ikke er klar over, sier Mauset
Han er lærerstudent og hadde søkt på en lærerstilling i Hedmark.
- Jeg hadde heller ikke tenkt på at det er rektorer som er unge nok til å være i disse kanalene, sier han.
Facebook er et nett-samfunn med flere hundre tusen medlemmer i Norge, og et titalls millioner medlemmer verden over.
Vil gjøre andre oppmerksomme
På nettsiden lager man en presentasjon av seg selv med fullt navn, og velger selv graden av hvor åpen eller privat siden skal være. Dersom den er helt åpen, kan alle se alt som er skrevet av deg og alle i ditt venne-nettverk.
- Da jeg reiste tilbake til forelesning og fortalte hva som hadde skjedd, var det flere som sa at de måtte skru opp privat-filteret. Jeg tenkte på om det er etisk forsvarlig å ta en slik sjekk, men samtidig er det jo jeg som lagt ut informasjonen, og da må jeg stå inne for det, sier han.
- Intensjonen min med å gå ut med dette er å bevisstgjøre jobbsøkere på dette, sier han
Kommet for å bli
Rekrutteringsbyråene FutureStep og Manpower sier at det er helt normalt å bruke nettet til å sjekke ut personer før et jobbintervju.
- Vi går gjennom all tilgjengelig informasjon når vi sjekker ut nye kandidater. Det gir oss en viss form for historikk, både til fordel eller ulempe for søkeren.
- Å ansette noen er en stor investering, og det ville vært uklokt å ikke benytte alle tilgjengelig kilder, sier Robert Nash, daglig leder i FutureStep til NRK.
Han understreker det er viktig å lese mellom linjene, og forstå at folk har et privatliv og at alt som finnes ikke nødvendigvis representerer personen.
- Det har skjedd lenge
Også Manpower bruker disse kanalene.
- Det å sjekke folk på nett er noe vi gjør til stadighet. Det er en ny og moderne sjekk-metode, og vi ser på det som et godt hjelpemiddel. Den erstatter nok ikke ringerunden, men supplerer den. Denne typen sjekk er kommet for å bli, sier Knut Hauge, divisjonsdirektør i Manpower til NRK.
Det samme sier Gisle Hannemyr, som er lektor ved Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo.
- Alle proffe headhuntere leter etter informasjon om jobbsøkere på de sosiale nettstedene, sier han.
Denne typen sjekk utenfor det som står i CV-er, attester og søknader skjer ofte i uformelle nettverk, men Facebook er en ny arena.
- Folk legger jo ut alt om seg selv, både politisk og seksuelt, sier han.
- Men jeg ser ingen grunn til å si at dette er ikke etisk. All den tid tilbudet eksisterer, er det åpenbart at folk benytter seg av det. Og enda viktigere: Folk må være klar over at det har skjedd lenge, og at det kommer til å være slik. Det bør folk tenke på når de legger ut informasjon om seg selv på nettet, sier Hannemyr.
Delta i debatten:
Plantet informasjon
Det finnes også eksempler på at det er lagt ut feilaktig informasjon om folk, ifølge Hannemyr.
- Det er lagt ut ubegrunnede påstander om folk, trolig av deres fiender, som jeg ikke vil gå i detalj på. Dette er informasjon som dukker opp når headhunterne leter etter informasjon på nettet. Det som er ille er at det ofte er umulig for folk å få det fjernet.
Han sier at folk som leter opp informasjon på nettet må være klar over at det de finner ikke nødvendigvis er korrekt.
- Det kan være plantet og derfor må man være kritisk, sier han.
- En del av en helhet
Er det en ulempe å ikke være søkbar, altså å ikke ha en profil på Facebook, eller navnet ditt et sted på nettet?
Hauge i Manpower sier at vi ennå ikke er kommet så langt.
- Jeg har lest flere som mener at det er en ulempe, men jeg er uenig i det. Samtidig er det viktig å komme seg ut i det offentlige rom. Søker man jobb som nettjournalist, ville jeg nok synes at det er rart å ikke finne noe på deg, sier han.
Hannemyr mener det kommer an på hvilken stilling man søker på.
- Søker man stilling som webdesigner eller nettjournalist, vil jeg være forbauset dersom søkerens navn ikke finnes noe sted, sier han.
Nash i FutureStep er enig.
- Det er nok ikke en ulempe å ikke være representert. Vi rekrutterer på leder- og mellomledernivå, og ikke alle er like synlige. Det er helt greit. Det vi finner på nett er en del av en helhet, sier Nash.
Føringer fra Datatilsynet
Datatilsynet har merket seg strømmen av folk til nett-samfunnene.
I dag kom de med føringer for hvordan man bør opptre i slike nett-samfunn.
Gjennomgangstonen er å passe på hva man legger ut av informasjon og hvilke muligheter man har for å beskytte opplysnignene man legger ut.
Les alle tipsene her: