For å hjelpe deg i jungelen av nettbutikker, har Forbruker Europa lansert en interaktiv handleassistent, hvor du kan vurdere seriøsiteten av europeiske nettbutikker.
- Vi lanserte i dag, og forventer ganske mange brukere på tjenesten, sier Lars Grøndal, leder i Forbruker Europa, til nrknyheter.no.
Da søsterorganisasjonen Forbruker Danmark lanserte tjenesten, doblet antallet treff på nettstedet seg.
Ved å skrive inn nettadressen eller butikkens foretaksnummer, kan du gjøre et raskt søk for å finne informasjon om nettbutikken.
Handleassistenten viser deg blant annet når nettbutikken du vurderer å handle fra ble opprettet, arkiverte nettsider og om det er sertifisert i en eller flere eksisterende sertifiseringsordninger.
Stadig strøm av spørrende kunder
- Det er helt klart behov for denne type tjeneste. Det finnes ikke en tilsvarene i dag. Vi mottar jevnlig henvendelser fra forbrukere som er usikre på om en nettbutikk er til å stole på, sier Lars Grøndal, leder i Forbruker Europa.
- Vi forsøker med denne tjenesten å gjøre nordmenn i stand til selv å avsløre svindlere og useriøse nettbutikker, før de handler.
Du må tolke selv
Forbruker Europa fraskriver seg alt ansvar for informasjonen du får presentert når du har foretatt et søk:
«Resultatene du får av Howard gir deg ikke noen garanti for at nettbutikken er trygg å handle i, og det er opp til deg å tolke informasjonen.», heter det på nettjenesten.
- Nettjenesten gir mye informasjon til forbrukeren, men er folk i stand til å tolke det selv?
- Vi tror at tjenesten er såpass brukervennlig at den vil gi noe mer til brukeren. Google-informasjon for hvert søk er for eksempel gjort veldig tilgjengelig, sier Grøndal.
Nettbutikken opprettet dagen før
Selv om tjenesten i utgangspunktet fungerer best for nettbutikker i Europa, kan du søke på nettbutikker utenfor dette området, men informasjonen vil i mange tilfeller være mangelfull.
Selv om butikken er registrert på en nettadresse utenfor Europa, kan man for eksempel få svar på når nettstedet er blitt opprettet.
- Noe av informasjonen hjelper uansett. For en stund siden fikk vi en henvendelse fra en mann som skulle kjøpe en bil i utlandet. Han reagerte på to ting han fant mistenkelig. Det ene var at betalingen skulle skje ved betalingsoverføring, og det andre var at nettbutikken han vurderte å handle i var opprettet dagen før, forteller Lars Grøndal.
Det er denne typen handletabber på nettet tjenesten skal hjelpe deg til å unngå.
Europeisk forbrukernettverk
Forbruker Europa er med i det europeiske forbrukernettverket European Consumer Centres network (ECC Net).
Nettverket kan hjelpe forbrukere med informasjon ved kjøp av varer og tjenester på tvers av landegrensene i Europa, og bistår dem som har behov for hjelp ved en klage etter et kjøp.
Forbruker Norge ble opprettet i fjor.