Hopp til innhold

Kan du stole på nettbutikken?

Er du usikker på om nettbutikken du vurderer å handle i er seriøs? Da kan kanskje «Ugla Howard» hjelpe deg. 

Forbruker Norge Nettsted

UGLA HOWARD: Gir deg svar på spørsmål om nettbutikker i Europa.

Foto: Forbruker Norge faksimile

For å hjelpe deg i jungelen av nettbutikker, har Forbruker Europa lansert en interaktiv handleassistent, hvor du kan vurdere seriøsiteten av europeiske nettbutikker.

- Vi lanserte i dag, og forventer ganske mange brukere på tjenesten, sier Lars Grøndal, leder i Forbruker Europa, til nrknyheter.no. 

Da søsterorganisasjonen Forbruker Danmark lanserte tjenesten, doblet antallet treff på nettstedet seg.

Ved å skrive inn nettadressen eller butikkens foretaksnummer, kan du gjøre et raskt søk for å finne informasjon om nettbutikken.

Handleassistenten viser deg blant annet når nettbutikken du vurderer å handle fra ble opprettet, arkiverte nettsider og om det er sertifisert i en eller flere eksisterende sertifiseringsordninger.

Stadig strøm av spørrende kunder

- Det er helt klart behov for denne type tjeneste. Det finnes ikke en tilsvarene i dag. Vi mottar jevnlig henvendelser fra forbrukere som er usikre på om en nettbutikk er til å stole på, sier Lars Grøndal, leder i Forbruker Europa.

- Vi forsøker med denne tjenesten å gjøre nordmenn i stand til selv å avsløre svindlere og useriøse nettbutikker, før de handler.

Lars Grøndal

Lars Grøndal mener det er behov for nettjenesten, hvor man kan vurdere nettbutikkers seriøsitet.

Foto: Forbruker Norge

Du må tolke selv

Forbruker Europa fraskriver seg alt ansvar for informasjonen du får presentert når du har foretatt et søk:

«Resultatene du får av Howard gir deg ikke noen garanti for at nettbutikken er trygg å handle i, og det er opp til deg å tolke informasjonen.», heter det på nettjenesten.

- Nettjenesten gir mye informasjon til forbrukeren, men er folk i stand til å tolke det selv?

- Vi tror at tjenesten er såpass brukervennlig at den vil gi noe mer til brukeren. Google-informasjon for hvert søk er for eksempel gjort veldig tilgjengelig, sier Grøndal.

Nettbutikken opprettet dagen før

Selv om tjenesten i utgangspunktet fungerer best for nettbutikker i Europa, kan du søke på nettbutikker utenfor dette området, men informasjonen vil i mange tilfeller være mangelfull.

Selv om butikken er registrert på en nettadresse utenfor Europa, kan man for eksempel få svar på når nettstedet er blitt opprettet.

- Noe av informasjonen hjelper uansett. For en stund siden fikk vi en henvendelse fra en mann som skulle kjøpe en bil i utlandet. Han reagerte på to ting han fant mistenkelig. Det ene var at betalingen skulle skje ved betalingsoverføring, og det andre var at nettbutikken han vurderte å handle i var opprettet dagen før, forteller Lars Grøndal.

Det er denne typen handletabber på nettet tjenesten skal hjelpe deg til å unngå.

Europeisk forbrukernettverk

Forbruker Europa er med i det europeiske forbrukernettverket European Consumer Centres network (ECC Net). 

Nettverket kan hjelpe forbrukere med informasjon ved kjøp av varer og tjenester på tvers av landegrensene i Europa, og bistår dem som har behov for hjelp ved en klage etter et kjøp.

Forbruker Norge ble opprettet i fjor.

Her finner du handleassistenten «Howard»

AKTUELT NÅ