Siv Jensen: – Vi er ferdige med å forhandle

Stortingsgruppa til Venstre har kommet med nye bompengekrav til regjeringen. Det øret nekter partileder Siv Jensen i Frp å høre på. Hun avviser videre forhandlinger.

Siv Jensen (Frp) under Arendalsuka

Partileder Siv Jensen i Frp.

Foto: David Vojislav Krekling / NRK

– Venstre har hatt to måneder på seg til å legge sine ting på bordet. Vi er ferdige med å forhandle.

Det sier Frp-leder Siv Jensen etter nyheten om at Venstre vil fremme nye bompengekrav. Hun sier videre at hun ikke kjenner det konkrete innholdet i de nye kravene, og at hun derfor ikke kan kommentere dem.

Jensen får full støtte fra stortingsrepresentant og sentralstyremedlem Christian Tybring-Gjedde (Frp).

– Da landsstyret i Frp vedtok skissen til løsning så var det under tvil. Det blir ingen endringer. Om ikke Venstre vil gå med på det, så er det opp til statsministeren, sier Tybring-Gjedde.

Dramatisk tid for regjeringen

Bompengesaken har gått fra å være en verkebyll til å bli et åpent sår for regjeringen etter at Frps landsstyre i juni ga partileder Jensen beskjed om å sørge for at regjeringen skulle innfri seks krav i bompengesaken.

Siden har lederne og andre sentrale personer i de fire regjeringspartiene møttes gjentatte ganger for å komme til enighet, og før og under partilederdebatten til NRK i Arendalsuka gikk Jensen ut og sa at partene så å si var enige.

Det var imidlertid ikke Venstreleder Trine Skei Grande enig i, og forhandlingene har fortsatt.

Søndag vedtok Frps landsstyre det de kalte en skisse til løsning med klar beskjed om at de er ferdig med forhandlinger til tross for at Grande og Venstre allerede på forhånd hadde gitt beskjed om at de ikke godkjenner skissen.

Bråket har fått statsminister Erna Solberg (H) til å avbryte et statsministermøte med sine nordiske statsministerkolleger og den tyske forbundskansleren Angela Merkel på Island for å forsøke å få til en løsning.

Samtidig avbryter KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad sin valgkampturné fordi Solberg har bedt ham komme til Oslo.

– Jeg skulle gjerne vært her videre, men nå må vi få løst denne saken, sa Ropstad til NRK tidligere på dagen onsdag.

Dette er punktene som splitter regjeringen

Etter det NRK kjenner til, er det flere punkter som skaper splittelse i regjeringen:

  • Skissen skal inneholde en enighet om å øke den statlige andelen til kollektivsatsing fra 50 til 70 prosent. Dette utgjør om lag en milliard kroner i året, over ti år. Altså totalt ti milliarder kroner. Dette skal alle de fire partiene være enige om. Skissen inneholder også en engangsbevilgning på rundt 400 millioner kroner i friske penger på toppen av det igjen.
  • Etter det NRK kjenner til sier skissen at halvparten av beløpet på ti milliarder kroner skal gå til bompengereduksjoner de neste årene, mens resten skal gå til kollektivinvesteringer.
  • Etter det NRK forstår mener Venstre det er uheldig at staten skal diktere at halvparten av den økte statlige satsingen skal brukes til å redusere bompengenivået. Årsaken er at dette i seg selv kan bidra til trafikkvekst, noe som vil være i konflikt med nullvekstmålet.
  • Over ti år skal skissen ha en total kostnadssum på om lag 21 milliarder. I tillegg til de ti milliardene nevnt over, skal sju milliarder gå til en refusjonsordning for bilister i distriktene. Fire milliarder skal gå til ulike kollektivsatsinger. Det ligger også inne at kommunene vil få en egenandel på 20 prosent i bypakkene.
  • Videre skal skissen ha med et punkt om at staten ikke vil sette seg mot dersom lokale myndigheter vil innføre tre timers bompause – altså at man ikke betaler bompenger mer enn én gang på tre timer. Det står også at staten ikke skal være en pådriver for å øke kostnader i bypakker.
  • Kilder i Venstre sier også at summen regjeringen skal bruke på å redusere bompengesatsene i årene framover, kan bli altfor høy. Og etterlyser en klarere miljøprofil i skissen.

SISTE NYTT

Siste meldinger