Sissener mener Kjos bør selge, men frykter billettene blir dyrere

British Airways vurderer å kjøpe Norwegian. Det kan føre til dyrere flybilletter, mener flere.

Jan Petter Sissener

Jan Petter Sissener tror det er en fare for dyrere billetter om Norwegian selger.

Foto: Margret Helland / NRK

– Jeg vil tro det er en fare for at det blir dyrere billetter og mindre priskonkurranse.

Det sier aksjemegler Jan Petter Sissener. Han har tjent godt på Norwegians aksjefall den siste tiden, og kjøpte nye aksjer i selskapet torsdag. På torsdag ble det klart at eierselskapet til British Airways har kjøpt 4,6 prosent av aksjene i Norwegian og vurderer å legge inn bud på resten. Nyheten har tatt Norwegian fullstendig på senga.

Sissener mener at Kjos bør si seg fornøyd med 15 milliarder kroner.

– Isolert blir det 260 kroner per aksje, men blir det slåsskamp kan prisen øke, sier Sissener.

Sissener sa til NRK i mars at mener Kjos bør gi seg som Norwegian-sjef. Han mener nå at riktig pris fra BA vil være en fantastisk «exit».

– Han er over 70 år og på et eller annet tidspunkt må man gi seg. Hvis han kan trekke seg tilbake etter å solgt til British Airways, må han være kjempefornøyd.

Hogne Tyssøy

Hogne Tyssøy, tidligere eier i Norwegian, tror et salg blir en hyggelig premie for Norwegians innsats.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Hogne Tyssøy, tidligere eier i Norwegian, mener at billettprisene vil bli avgjort av tilbudet Norwegian får.

– Jeg tror at dersom et salg finner sted, må vi forberede oss på høyere priser. Det kommer an på prisen Norwegian får, og hvordan de nye eierne vil prioritere.

Tyssøy vil ikke spekulerer på prisen for selskapet. Han mener derimot at et salg vil bli en hyggelig avslutning for selskapet.

– En hyggelig konkurrent å bli kvitt

I mars opplyste Norwegian at de venter et tap på 2,6 milliarder kroner i første kvartal i år. Men det er ikke kun nedgangen i selskapet som gjør Norwegian attraktive på markedet.

– Det er mye attraktivt med Norwegian. Selskapet har seks ganger blitt kåret til det beste lavkostselskapet i Europa, og de har en veldig moderne transportflåte. Norwegian har skapt hodebry for British Airways i London, og på distansen mellom London og USA. Det vil være en hyggelig konkurrent å bli kvitt, sier analytiker i Carnagie Investment Bank, Preben Rasch-Olsen.

Rasch-Olsen sier til NRK at det nå vil bli vanskeligere for andre aktører å legge inn et tilbud på Norwegian.

– Moderselskapet til British Airways eier nå nesten fem prosent av Norwegian. De er nå en aktør som de andre må ringe, og da blir det vanskeligere å ta opp telefonen, sier han.

Han tror derimot at Kjos ikke kommer til å selge nå.

– Han har fortsatt mye å bevise. Hvis han får to til tre år til å bevise at lavkost over langdistanse fungerer tror jeg han vil gi seg, men Norwegian er ikke der enda, sier han.

Finansanalytiker i Carnegie, Preben Rasch Olsen, tror ikke Bjørn Kjos er klar til å gi slipp på selskapet sitt helt enda. Han har fortsatt mye å bevise for verden.

En ny allianse

Hussøy mener at vi kan komme til å se en ny flyfamilie hvor Norwegian vil bli innlemmet.

– Alternativt ser vi at Norwegian kunne blitt en del av en allianse med British Airways og Iberia. Det ville ført til et stort transportkonsern i Europa, som ville fått ned de finansielle kostnadene for Norwegian, sier han.

Hussøy sier at analytikere spør seg om dette selskapet er robust nok til å tåle et økonomisk tilbakeslag, men at Kjos fortsatt kan takke nei til et tilbud.

Bjørn Kjos

Kjos har muligheten til å takke nei til et tilbud sier Hogne Tyssøy.

Foto: NRK

– Bjørn kjos og co. har muligheten til å si at de vil fortsette på egen hånd, men det vil være et risikabelt prosjekt. Men dette selskapet hadde aldri vært det, det er uten Bjørn Kjos. Mange aksjonerer vil lytte på hva han har å si. De vil bøye av for det uansett om svaret blir ja, eller nei, sier han.

Hussøy tror det vil ta tid før vi får høre noe.

Det spekuleres i om flere selskaper vil komme på banen for å legge inn et tilbud på Norwegian.

– Jeg er overbevist om at det regnes heftig hos flere aktører rundt om i verden, sier Preben Rasch-Olsen.

SISTE NYTT

Siste meldinger