Hopp til innhold

Sikkerhetstrøbbel for Ticketmaster: Ukjent tredjepart han ha fått informasjon om norske kunder

En ukjent tredjepart kan ha fått tilgang til personlig informasjon og kortopplysninger til Ticketmasters kunder. Billettsalgstjenesten ber alle kunder nullstille passordet sitt.

Earns Ticketmaster

LEKKET PERSONLIG INFORMASJON: Kunder hos den største aktøren for billettsalg til kultur- og idrettsarrangementer i Norge bes om endre passord hos tjenesten.

Foto: Paul Sakuma / AP

Lørdag oppdaget Ticketmaster Storbritannia en skadelig programvare på en kundeservicetjeneste, som er levert av Inbenta Technologies. Dette er en tredjepartsleverandør til Ticketmaster.

Britiske kunder som har kjøpt billetter mellom februar og 23. juni 2018 kan ha frastjålet personlig informasjon og kortopplysninger.

Torsdag mottok også norske kunder en e-post fra Ticketmaster om at personlig informasjon kan ha blitt lekket fra kunder i andre land.

Opplysninger som navn, adresser, e-post, telefonnummer, betalingsinformasjon og innloggingspassord hos Ticketmaster er informasjon kan ha blitt lekket, ifølge Reuters.

Ber alle brukere endre passord

Ticketmaster har undersøkt hvem som kan ha blitt påvirket av hendelsen.

Kunder som kan ha blitt påvirket av hendelsen har nå blitt kontaktet av Ticketmaster, skriver billettsalgstjenesten i en pressemelding.

Også kunder fra andre land som har kjøpt billett mellom september 2017 og 23. Juni 2018 kan ha blitt påvirket.

Ticketmaster ber imidlertid at all kunder over hele verden å nullstille passordet sitt på Ticketmaster.

Ticketmaster skal ha deaktivert tjenesten fra Inbenta så raskt feilen ble oppdaget.

Mindre enn fem prosent av den globale kundebasen skal ha blitt påvirket.

– Skremmende

– Det som har skjedd er enkelt og skremmende. Sensitive data kan ha havnet hos en tredjepart via en fiendtlig programvare, sier Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT Norge.

Torgeir Waterhouse

SKREMT: Torgeir Waterhouse mener det er et godt råd å endre passord hos Ticketmaster.

Foto: Pressefoto / IKT Norge

– Noen har lagt inn programvare som fanger opp og kopierer ut data et annet sted enn der det skal være, sier Waterhouse til NRK.

Waterhouse sier at passord til bankkontoer antakeligvis ikke er på avveie, men at hackerne kan ha fått tilgang på informasjon som gjør at tredjeparten kan endre passord på flere tjenester.

– Informasjon som brukernavn og e-postadresse kan brukes til å gjenskape passord, sier Waterhouse.

Råder kunder å følge med

Kommunikasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, ber kuder som har handlet hos Ticketmaster følge med på banktransaksjonene sine.

Even Westerveld inne i DNBs hovedkontor

OVERVÅKER: Even Westerveld sier at DNB kartlegger om DNBs kunder har blitt svindlet.

Foto: Mattis Wilhelmsen / NRK

– Hvis man har handlet hos Ticketmaster, så er det greit å følge litt ekstra med og sjekke e-post. Hvis man blir kontaktet om at man er berørt, bør man bestille et nytt kort, sier Westerveld.

DNB følger også med på om kunder blir utsatt for svindel.

– Vi sjekker nå om det har vært noen pågang, også med dem som følger med på svindler. Vi har systemer som fanger opp mulig svindel, og kunder som har kort som har blitt brukt på en uvanlig måte blir kontaktet, sier Even Westerveld, kommunikasjonsdirektør i DNB.

Jobber med tiltak

Juridiske team og sikkerhetsekspert jobber for å finne ut av hvordan feilen oppstod.

Ticketmaster ber også alle kunder følge med på kontoutskrifter for bevis på svindel eller identitetstyveri.

AKTUELT NÅ