Hopp til innhold

Setter ned grønn arbeidsgruppe – allerede uenige om hva den skal gjøre

STORTINGET (NRK): For å løse striden rundt det grønne skatteskiftet setter samarbeidspartiene ned en egen arbeidsgruppe. Men allerede fra starten av er de uenige om hva den skal jobbe med.

Forhandlerne står ved siden av hverandre på Stortinget

GRØNN STRID: Onsdag møttes de finanspolitiske talspersonene til budsjettforhandlinger for første gang. Fra.v Hans Andreas Limi (Frp), Hans Olav Syversen (KrF), Svein Flåtten (H) og Terje Breivik (V)

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Grønt skatteskifte blir den hardeste nøtten å knekke i årets budsjettforhandlinger. Regjeringen har sagt at det eneste de kan tilby er en pakke der diesel- og bensinavgiften økes med henholdsvis 35 og 15 øre, samtidig som bilistene kommer ut i pluss takket være lavere årsavgift, høyere pendlerfradrag og lavere bomsatser i distriktene.

Venstres svar var å plusse på 35 øre på bensin og 65 øre på diesel på toppen av regjeringens forslag. I sitt alternative budsjett reverserer de også alle de kompenserende tiltakene.

Frp: – Ikke avgiftsmandat

Før det første forhandlingsmøtet startet onsdag ettermiddag sa KrFs Hans Olav Syversen at han muligens hadde en plan for hvordan partene kunne komme til enighet. Da møtet var ferdig kunne han røpe hva den gikk ut på: En grønn arbeidsgruppe der representanter fra alle fire partier skal komme med innspill til løsninger.

Men Frp og Venstre er ikke engang enige om hva denne arbeidsgruppen skal svare på.

– Denne arbeidsgruppen har ikke fått noe avgiftsmandat, men den skal se på ulike klima- og miljøtiltak. De skal lage en meny som vi i forhandlingsrommet til syvende og sist skal velge fra, sier Fremskrittspartiets Hans Andreas Limi.

Han sier til NRK at «det som regjeringen har tilbudt i budsjettet er det som ligger til grunn på avgiftssiden».

Venstre: – Selvsagt skal de se på avgifter

Venstres forhandler, Terje Breivik, sier derimot at arbeidsgruppen «selvsagt» også skal se på ulike grønne avgifter og skattelettelser.

– En arbeidsgruppe må jo, med så objektive og faglige øyne som mulig, se på hvilke tiltak som bør tas i bruk, både avgifter og incitament, sier han til NRK.

– Men regjeringspartiene sier fortsatt at de ikke vil rikke seg når det gjelder bilpakken?

– Regjeringen har jo lovet et budsjett som gir betydelige reduksjoner i klimagassutslipp. Vi skal jo hjelpe regjeringen med den jobben. Vi har blant annet i vårt alternative budsjett lansert en lang rekke forslag som er gode både for klimaet og samarbeidsklimaet.

Deres løsning er et omfattende skatteskifte, der 7,5 milliarder skal tas inn i form av økte avgifter, mens samme sum gis ut igjen i form av skattelettelser.

KrFs Hans Olav Syversen, som før møtet bekreftet at KrF gjerne tar rollen som fredsmekler, har tross den store avstanden tro enighet til slutt.

– Mitt inntrykk er at alle fire partier er innstilt på det, sier han til NRK.

Venstres Ola Elvestuen, KrFs Kjell Ingolf Ropstad, Frps Kenneth Svendsen og Høyres Nikolai Astrup utgjør arbeidsgruppen, skriver NTB.

På bare noen uker skal de fire klare det en rekke interne arbeidsgrupper ikke har klart på ett år: Finne en løsning til det grønne skatteskiftet som både Venstre og Frp kan svelge.

AKTUELT NÅ