Hopp til innhold

Setter helikoptrene på bakken over hele verden

Produsenten av helikopteret som styrtet utenfor Bergen fredag setter helikoptre av samme type på bakken over hele verden.

Helikopter med grafikk

H225 Super Puma er et av de vanligste helikoptrene i oljeindustrien.

Foto: FOTO: KRISTOFFER RIVEDAL GRAFIKK: LOTTE CAMILLA HOLST-HANSEN

Airbus Helicopters ga i natt beskjed om at de stanser all passasjerflyging med den modellen av Super Puma-helikoptret som havarerte utenfor Bergen fredag.

13 mennesker mistet livet da helikopteret styrtet på vei tilbake fra Gullfaks B fredag formiddag.

Airbus Helicopters – som er en underavdeling under Airbus Group, opplyser at flygeforbudet gjelder hele flåten av helikoptre.

Selskapet skriver på sine hjemmesider at de ikke har noen informasjon om hva som førte til at rotoren løsnet fra helikopteret.

– Under disse tragiske omstendighetene og til disse elementene er tilgjengelige er vi allierte med beslutningen om å sette alle kommersielle EC225LP passasjerflyginger på vent, skriver selskapet.

Dermed følger produsenten etter luftfartsmyndighetene i Norge og Storbritannia, som innførte flygeforbud i går.

Henter inn informasjon

Airbus skriver også at to tekniske eksperter er på vei til Norge for å hjelpe norske myndigheter med etterforskningen etter ulykken.

Selskapet arbeider nå med å innhente informasjon om bakgrunnen til helikopteret.

Airbus skriver at de regner med at de foreløpige resultatene av undersøkelsene vil være klare i løpet av de nærmeste dagene.

Vanlig i oljeindustrien.

Helikoptre av typen H225 Super Puma brukes over hele verden. De er særlig populære i oljeindustrien der de brukes til å frakte arbeidere til å fra oljeplattformer til havs.

Rundt 70 prosent av alle helikoptrene av denne typen brukes i oljeindustrien.

I tillegg til i Nordsjøen, brukes helikoptrene blant annet i oljeindustrien i Mexico-golfen, utenfor Nigeria og i Asia.

Fem ulykker

Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia.

Den alvorligste skjedde i 2009 da alle 16 ombord omkom i et helikopterhavari utenfor Peterhead i Skottland.

Hovedverneombud ved Gullfaks A, Hans Fjære Øvrum, sa fredag til NRK at helikoptertypen er veldig upopulær blant de ansatte i Nordsjøen.

Også leder for fagforeningen Safe, Hilde Marit Rysst, sier at de lenge har fryktet en helikopterulykke. Hun sier de har fått flere meldinger fra personell om endringer i sikkerheten.

– Vi har fått bekymringsmeldinger om endringer i vedlikehold og sikkerhet fra personell over lengre tid. Vi forventer en full gjennomgang av det som har skjedd, og det regner jeg med at Statoil vil gjennomføre på en seriøs måte, sier Rysst til Klassekampen.

Helikopterulykken i Bergen

AKTUELT NÅ