Hopp til innhold

Schibsted inn i matmarkedet

Aviskonsernet Schibsted er på vei inn i matmarkedet. Gjennom et nytt nettsted tilbyr de frokostkurver levert på døren av avisbud sammen med aviser og blader fra konsernet.

Duggurd

SAMARBEID MED SCHIBSTED: Ingerlise Wingaard, Marianne Røed, Nina Solito de Solis selger økologiske matvarer. Nå har de innledet samarbeid med Schibsted for å levere frokostkurver

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

På en låve i Bærum pakkes skinke, ferskpresset eplejuice, grove rundstykker og syltetøy ned i frokostposer. Eskene med frokosten leveres så til Schibsteds distribusjonsapparat.

– Vi ser at folk ønsker seg gode råvarer, og ved å samarbeide med Schibsted når vi ut til flere enn de som kommer hit til gårdsbutikken eller bruker netthandelen vår, sier Marianne Røed, daglig leder i selskapet Duggurd.

Avisbud med mat

FERSK BRØD: Avisbudene leverer grytidlig om morgen blant annet ferskt brød og juice i frokostpakker sammen med dagens papiravis. Avisbudene leverer også til folk som ikke vil ha morgenavis i papir.

Foto: Arild Løkken

Avis og brød

Frokostpakkene blir grytidlig om morgen levert hjemme på døren til folk sammen med Aftenposten og andre aviser. Budene henger også pakkene på døren til kunder som ikke vil ha papiravis.

Opplagene for papiravisene har de siste årene vært i fritt fall. I 2010 hadde Aftenposten, som er en abonnementsavis, 239.000 i opplag. I 2014 var tallet 187.000, og nedgangen har trolig fortsatt.

Nedgang i antall abonnenter har ført til at avisbudene har færre å levere avisen til. Mindre jobb betyr at flere avisbud mister jobben eller får redusert arbeidstid.

Men nå gir Schibsted altså avisbudene nye arbeidsoppgaver. I Oslo og Akershus leverer budene frokostpakker via netttjenesten morgenlevering.no.

Så langt er dette et prøveprosjekt for å teste matmarkedet.

Utfordre dagligvarekjedene

– Vi kan teknologi og vi kan distribusjon. Vi har 4000 avisbud som kan brukes til mer enn avislevering, sier Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Distribution AS.

– Det vil garantert komme stor vekst innen mat over nett, det er en megatrend, og mat bestilt fra nett har så vidt begynt.

– Kan dere på sikt utfordre dagligvarekjedene?

– Det kan hende. Vi ser at andre land har kommet betydelig lengre på levering av dagligvarer hjem. Matkasser er noe stadig flere etterspør, og vi ønsker å jobbe med dem som har lyst til å levere mat, både nye og etablerte leverandører, sier Laksfoss.

Billigere mat - etterhvert

I PA Consulting følger partner Erik Fagerli med på utviklingen i Norge.

– Vi ser at dagligvarebransjen i Norge har vært tregere enn i andre land, hvor bransjen har vært mer aktiv i forhold til netthandel, sier Fagerli.

Foreløpig er mat på døren stort sett noe dyrere enn i butikk. Men Fagerli tror at økende netthandel vil føre til at dette vil bli billigere enn i butikk etterhvert.

Nye tjenester fra aviskonsern

– Schibsted kommer til å starte flere tjenester fremover og bevege seg mer utenfor kjernevirksomheten, ved å starte eller gjøre oppkjøp av ulike nettjenester, sier analytiker Henriette Trondsen i Fondsfinans.

Innenfor mat er dette en stor industri i utlandet med sider som Postmates og Instacart, og det blir spennende å følge Schibsted sine sider, sier Trondsen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger