Når COOP tar over alle Ica- og Rimi-butikkene i løpet av de neste seks månedene, vil andelen av kjedens egne merkevarer øke, bekrefter kommunikasjonsdirektør i COOP Bjørn Takle Friis.
Dette er fordi andelen egne merkevarer er høyere i COOP enn den var i Ica.
– Egne merkevarer er viktig blant annet for å henge med i den tøffe priskampen, skriver Friis i en e-post til NRK.
- Les også:
Tror det blir mindre mangfold
Dagligvareekspert i PA Consulting Erik Fagerlid tror den høyere andelen av egne varer, kan gi forbrukerne et dårligere utvalg.
– Det er en trend at andelen egne merkevarer øker i alle butikkjedene. Og da blir det ofte mindre mangfold. Flere egne merkevarer vil gå utover randsortimentet, spesialitetene og det lille ekstra for oss som forbrukere. Da er risikoen til stede for at det blir dårligere mangfold for forbrukeren, sier Fagerlid.
- Les også:
– Egne varer er et tillegg
COOP sier på sin side at deres egne merker ikke vil dominere i butikkhyllene, selv om det blir flere av dem.
– Hovedvekten vil alltid være et bredt og godt utvalg av produkter fra andre leverandører som Tine, Nortura og mange mindre lokale produsenter, sier Friis.
De egne merkevarene er i de fleste tilfeller et lavprisalternativ, og kommer i tillegg til det tradisjonelle sortimentet, ifølge han.
- Les også:
Flere satser på egne varer
Alle de norske matvarekjedene satser på egne merkevarer, og andelen øker hvert eneste år. I løpet av fjoråret nådde kjedenes egne merkevarer en markedsandel på 13,9 prosent.
Inkluderes såkalte eksklusive avtaler med leverandører er tallet 27 prosent , sier Fagerlid.
– Det kan være Rema-spagetti, det kan være First Price, Eldorado eller Matmesteren til Ica, lister Fagerlid opp.
I COOP er andelen egne merkevarer hele 20 prosent.
Hyllekampen blir hard
Det er Rema og COOP som er ivrigst på egne merkevarer. Fagerlid mener det gjør hyllekampen hardere for de eksterne produsentene.
– Hvis Rema har suksess med å selge sin egen Rema-spagetti til forbrukeren, så blir det tyngre for Sopps å få attraktive hylleplasseringer for sin spagetti hos Rema.
– Blir det dyrere å få en attraktiv plass i hylla for leverandørene?
– Det blir det når du må betale mer for å få hylleplass for din etablerte merkevare.
Forbrukerne har dårlig tid
Fagerlid tror produsentene er villige til å betale høye summer for å få god plassering for sine varer. Dette er fordi norske forbrukere er utålmodige på handletur.
– Det spiller ingen rolle at man er i butikken, hvis ikke forbrukeren finner deg. Nordmenn handler over fire ganger per uke, men vi vil ut igjen så fort som bare mulig. Hvis ikke du finner de varene du skal ha ganske lett, så går du videre, slår dagligvareeksperten fast.