Hopp til innhold

SAS: – Vil ta et par dager å være i full drift igjen

SAS og pilotene er enige, men det vil ta noen dager før flyene er i lufta igjen.

SAS-fly på Gardemoen

LETTE: Nå kan SAS-fly på Oslo Lufthavn lette igjen.

Foto: Annika Byrde / NTB

Normalt sett går det to til fem dager for å få full produksjon igjen etter en streik, sier Aleksander Wasland, leder for Norges Flygerforbund, til NRK.

Forbundslederen påpekte forrige uke at noen ruter kan være i drift raskere enn andre. Han forklarte at mange fly nå er parkert på basene i Oslo, København og i Stockholm.

– Og her finnes det også mannskap. Så rutene fra disse plassene vil bli operative ganske raskt når streiken eventuelt får en avslutning, sa Wasland.

Aleksander Wasland, leiar, Flygerforbundet.

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, anslår at det vil ta to til fem dager for SAS å komme i normal drift igjen.

Foto: Hans Ivar Moss Kolseth / NRK

Ifølge forbundslederen er pilotene «veldig klare» for å komme tilbake på jobb.

Stor logistikkoppgave

– Vi vil starte opp umiddelbart med flyvninger, og det vil være fullt fokus på å få det til så raskt som mulig. Det vil skje mye det første døgnet, skrev Tonje Sund til NRK sist uke.

Hun er pressesjef i SAS Norge.

– Da fly og mannskap vil befinne seg på litt ulike steder, så vil det ta et par dager å være i full drift igjen, skrev Sund.

Etter brudd i forhandlingene, møttes SAS og pilotene igjen i Stockholm sist uke i et nytt forsøk på å finne en løsning. Nå kan streiken avsluttes umiddelbart.

Tonje Sund, pressekontakt i SAS

Pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, sa at det vil ta et par dager før selskapet er i full drift igjen.

Foto: Vilde Helljesen

SAS forklarte at ved en løsning, skal de i dialog med blant annet charteraktørene kartlegge hvor behovet er størst og hva som er praktisk mulig i første fase.

– Det er en stor logistikkoppgave som skal gjennomføres på kort tid, men vi vil komme i gang så fort som mulig, sa Sund.

Hun understrekte at selskapet må komme tilbake med ytterligere detaljer rundt oppstart.

Flyanalytiker anslo tre dager

Flyanalytiker og førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen, hadde en lignende spådom sist uke:

– Til SAS er helt i rute igjen, på alle ruter, så vil jeg tippe at det tar omtrent tre dager, sa han til NRK.

Espen Andersen intervjues av reportere Helle Fjelldalen og Paal Wergeland på sitt kontor på BI i Nydalen

Flyanalytiker Espen Andersen tror det vil ta omtrent tre dager før alle SAS-fly er i rute igjen, dersom streiken avsluttes.

Foto: Gunhild Hjermundrud / NRK

– Men for de fleste rutene så vil de være i gang ganske fort, sa han.

Andersen anslo at det er de lengste rutene som vil være på plass sist. Han trakk frem destinasjoner som Thailand, Japan og USA som eksempler.

– Dette fordi flyvemaskinene mest sannsynlig er i Skandinavia. De må da ut, også er man ikke i normal gange igjen før også returflyvningene fungerer, sa han.

Andersen understrekte at begge parter trolig vil gjøre alt de kan for å få flyene i lufta så raskt som mulig.

– Det er absolutt ingen av partene i konflikten som har noen interesse av å drøye det her. Så de kommer til å starte så fort de bare kan, sa han.

Pengene renner ut av SAS-kassa

SAS har selv anslått at selskapet taper 10–13 millioner dollar per dag på pilotstreiken. Det tilsvarer mellom 100 og 130 millioner norske kroner daglig.

– For selskapets vedkommende så taper de jo penger for hvert fly som ikke går, så de vil i gang så fort som mulig, sa Andersen.

– Men både for pilotene, som jo ikke er betalt når de er i streik, og for kabinansatte som er i permisjon, så er det også om å gjøre å komme i gang så fort som mulig, sa han.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger